Megmentik a legendás motorvonatot

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2018.05.19. 18:45
kiskep_02

A Tatra Trucks járműgyártó vállalat kopřivnicei udvarában eddig csak rágcsálták az idő fogai a legendás M290.0 típusú Slovenská strela motorvonatot, de most eldőlt, hogy megjavítják, gondosan restaurálják, üzemképessé teszik, sőt még egy múzeumi járműhöz méltó üvegcsarnokot is építenek neki. A Tatra Trucks járműgyártó már ki is írta a közbeszerzési pályázatot a munkálatok elvégzésére, a kivitelező kiválasztására.

A Slovenská strela a kopřivnicei gyár udvarában<br>(forrás: Wikipedia)

A Tatra képviselője szerint a motorvonat felújítására 39 millió koronát (468 millió forint) terveznek költeni, a végösszeget azonban csak a pályázat lezárása után tudnak mondani. Az árajánlatok beküldési határideje május 31. A projekt teljes költségét 118 millió koronára (1,4 milliárd forint) becsülik, ennek körülbelül egyharmada a vonat felújítási költsége, a többi pedig a csarnok építésére és mellékköltségekre irányul. A Tatra Truck járműgyártó erre a célra 80 millió koronás (960 millió forint) uniós támogatást is kap (amelyet már jóváhagytak) az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programon keresztül. A motorvonat csarnokát az új Tatra Múzeum tőszomszédságában tervezik megépíteni.

A tervek szerint idén ősszel kezdődhetnek meg a restaurálási munkák, magát a csarnokot az év végén kezdhetik meg építeni. Az elkészült mű 2020 második felében lehet teljesen kész.

A csarnok l§tv§nytervei<br>(forrás: Tatra Trucks)

Az M290.0 sorozatú motorvonatokat 1936-ban gyártották az akkori Tatra Kopřivnice gyárban, a Csehszlovák Államvasutak részére. A vonat az akkoriban elképesztő gyorsaságnak számító 130 kilométer per órás sebességet is elérte, de a próbák alkalmával a legnagyobb elért sebesség 148 kilométer volt óránként. A Csehszlovák Államvasutak a Prágát Pozsonnyal összekötő vonalon használták a motorvonatot, rekord menetidőt elérve a két akkori országrész fővárosai között. 1937-ben például 4 óra 20 perces menetidőt produkált a vonat Prága és Pozsony között, amit csak a 21. században sikerült felülmúlni. Összehasonlításképpen ma Prága és Pozsony között a Metropolitan Slovenská strela 3 óra és 59 perc alatt közlekedik. A legendás vonat tehát máig fennmaradt, csak most a csehek ötletére a névhez hozzácsapták a Metropolitan jelzőt, amelyet egyébként a budapesti EuroCitykre használnak.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Öreg Dácsiával a Jászságba

Harmati Marcell   ·   2025.05.17. 15:00

Még nincs programja június 7-ére? Szeret utazni, és fényképeket készíteni, esetleg felelevenítené a 80-as, 90-es évek mellékvonali utazásait? Az idei nyár első szombatján most megteheti mind a hármat egyszerre!

Vasút Nagyvasút

Két Vectront rendelt a CER Cargo Group

iho/vasút   ·   2025.05.17. 09:00

A Siemens-mozdonyok 2026 decemberében érkeznek, és várhatóan meghatározó szerepet játszanak majd a Duna-folyosón, valamint Kelet-Európa több országában zajló határokon átnyúló szállításokban.