Megújul a tömegközlekedés Osnabrückben

iho/közút   ·   2011.11.15. 15:00
00

A régi osnabrückiek talán még emlékeznek a trolibuszokra, amik a hatvanas években, a villamoshálózat megszüntetése után majdnem egy évtizeden át tartoztak a városképhez. A járművek legnagyobb hátrányát a felsővezetékhez kötöttségük jelentette: az áramszedők a kanyarokban illetve a váltók alatt hajlamosak voltak a kiugrásra, ami késésekhez és forgalmi fennakadásokhoz vezetett, ezért a ’60-as évek végére az összes trolit dízelüzemű buszokra cserélték.

A pótkocsis trolibuszok évtizedekig hozzátartoztak a városképhez<br/>(fotó: wikipedia)

„Ennek már több mint negyven éve” – mondta Stephan Rolfes az önkormányzat részéről, egyben rámutatott arra, hogy a mai modern trolibuszok már felsővezeték nélkül, emissziómentesen, önjáró üzemmódban is képesek haladni, ahol ez szükséges.

Mindez a közelmúltban tartott, Osnabrück közlekedésének fejlesztéséről szóló szimpóziumon hangzott el, ahol a trolibuszt egy csendes, innovatív, környezetbarát járműként mutatták be. Peter Hanz, a solingeni közlekedési társaság első embere ismertette a trolibuszok előnyeit, amelyek náluk már hatvan éve szerves részét képezik a város közlekedésének: az elektromos motoroknak nem okoznak gondot a meredek emelkedők, ráadásul a költségek tekintetében is óriási az előnyük, hiszen körülbelül feleannyiból üzemeltethetők, mint a dízelbuszok.

Az egyetlen hátrány a látvány: „a trolibuszok népszerűek, de a felsővezeték nem”. Érdekesnek tartja, hogy az embereket jobban zavarja néhány drót, mint a számtalan autó az utakon, de ugyanakkor megjegyzi, hogy igyekeznek orvosolni a problémát: a felsővezetéket sok helyen már az elegánsabb kandeláberekre szerelték fel.

A szimpóziumon többféle járművet is bemutattak, ezek között üzemanyagcellás és dízel-hibrid változatok is voltak. Kihangsúlyozták, hogy ma már a felsővezeték nélküli üzem is megoldható, például gyorsan feltölthető akkumulátorokkal, és az ezekhez kapcsolódó töltőállomásokkal.

Ha sikerül megvalósítani a beruházást, a járműszállítási tenderen a német gyártók mellett jó eséllyel indulhat a Van Hool Equicity trolibusza is<br/>(fotó: VanHool)

Stephan Roles elavultnak tarja a dízelbuszokat, és támogatja a város tömegközlekedésének korszerűsítését. Szerinte a fejlesztések ellenére a buszok zaja és fogyasztása alig csökkent, ráadásul egyre bonyolultabb technológiával oldható csak meg a szennyezőanyagok kibocsájtásának visszaszorítása is. Ráadásul a hatásfok tekintetében is messze elmarad a dízel az elektromos motortól.

A nagyszabású projektnek akadnak ellenzői is, ők legszívesebben karlsruhei mintára kiépített Stadtbahn hálózatot látnának a városban a trolibuszok helyett, de magas költségek miatt a városvezetés ezt a megoldást idejekorán elvetette.

Kapcsolódó hírek