Megújul egy fontos vasúti alagút Svájcban

iho/vasút   ·   2023.04.12. 12:00
hauenstein_bazisalagut

A forgalmas Hauenstein-bázisalagút többszöri halasztást követően 2028-ra válhat korszerűbbé.

A körülbelül 140 millió svájci frank (hozzávetőlegesen 69 milliárd forint) értékű beruházáshoz nyáron kezd hozzá a svájci SBB vasúttársaság és vasúti infrastruktúra-kezelő. Az átépítés során felújítják a műtárgy boltozatát, újakra cserélik a vágányokat és a kábeleket, valamint fejlesztik a vízelvezetést, ezzel a következő huszonöt évre problémamentessé és megfelelően biztonságossá válik a vasúti közlekedés az alagútban.

Az 1912 és 1916 között létrehozott, 8134 méter hosszú Hauenstein-bázisalagút a Bázelt Oltennel összekötő vasútvonalon található, Tecknau és Olten állomások között rövidíti le az utat a Jura-hegység alatt. A kétvágányú műtárgyon 2019-ben naponta átlagosan száz tehervonat és 320 személyszállító szerelvény kelt át. Az utolsó teljeskörű felújításon 1980 és 1987 között esett át az alagút, viszont az SBB azóta is időről időre kisebb karbantartási és felújítási munkákat végzett rajta. Az eltelt cirka negyven év miatt azonban ismét szükségessé vált a nagyobb rekonstrukció.

A Hauenstein-bázisalagút elhelyezkedése (kép forrása: Rail Tech)

A svájci vasúttársaság szeptember 3-áról 4-ére virradó éjszaka kezdi majd meg a munkálatokat. A felújítás attól fogva éjszakai vágányzárak keretében fog zajlani, mely során minden vasárnap és péntek között éjszakánként, körülbelül 22 óra 15 perctől reggel 5 óra 45-ig kizárják az egyik vágány egy részét a forgalom elől. A korszerűsítés a tervek szerint 2026 őszéig fog tartani, viszont nyaranta és az év végi időszakban leállnak majd egy időre a munkálatok. Az SBB a boltozat, a vágányok, a kábelek és a vízelvezetés átépítésén felül egy-egy új vészmedencét is épít majd Tecknauban és Trimbachban, melyek több szennyvíz visszatartását teszik lehetővé az alagútban bekövetkezett balesetek esetén, mint a jelenlegi aknamegoldásokkal. A társaság különféle műszaki berendezéseket is alkalmazni fog, többek között egy szellőzőaknát Zeglingenben.

A felújítás hatással lesz majd alagutat használó vasúti forgalom menetrendjére. A távolsági járatok és az S3-as Olten–Basel SBB–Porrentruy vonal vonatai időnként korábban fognak indulni, hosszabb menetidőkkel. Az S9-es Olten–Läufelfingen–Sissach vonal járatai közül a két utolsó vonatpár (az Oltenből 21:37-kor és 22:37-kor, valamint Sissachból 22:05-kor és 23:05-kor induló vonatok) helyett vasárnaptól csütörtökig pótlóbuszok fognak közlekedni. A vágányok felújítása idejére, várhatóan 2024, 2026, 2027 és 2028 nyarán öt-öt hétre teljesen kizárják majd a forgalomból az alagutat – 2025 nyara azért esik ki, mivel akkor a Laufental vonalat veszik majd ki öt hónapra a forgalom elől. 2024 őszétől viszont néhány hétvégére teljesen, nappalra és éjszakára is leáll a műtárgyon keresztül zajló forgalom: az SBB ekkor fogja elvégezni a kitérők cseréjét és a különösen veszélyeztetett részek javítását.

A vasúttársaság eredetileg idén január elején tervezte elkezdeni a munkálatokat, a projektre kiírt tender egyik sikertelen ajánlattevője viszont tavaly júliusban fellebbezést nyújtott be az építési szerződés odaítélése ellen a svájci szövetségi közigazgatási bíróságon. A bíróság első lépésként azt vizsgálta meg, hogy az SBB-nek várnia kell-e a munkálatok megkezdésével addig, amíg a bíróság végleges döntést hoz a fellebbezéssel kapcsolatosan. A döntésre várva a vasúttársaságnak eddig már kétszer kellett kitolni a kezdés időpontját: tavaly decemberben 2023. január 30-ára, majd idén január végén ez év szeptemberére – számol be a Rail Tech.

(Nyitóképünkön a Hauenstein-bázisalagút déli, Olten felőli bejárata. Kép forrása: SBB / railtech.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek