Miért épp a Pohár utca?

Kemsei Zoltán   ·   2012.01.10. 07:30
00

Egyetlen pont, egyetlen tőmondat hozta az érdeklődők tudomására, hogy az eredetileg tervezett Rózsakert megállóhelyet nem építik meg, ám a történet ennél jóval hosszabb. Két év, és két érvénytelen közbeszerzés után nyerte el 2011 áprilisában a DSE konzorcium a beruházást, a budafok-tétényi közgyűlés határozata alapján módosított tervekkel.

Az új Pohár utcai megálló elhelyezkedése<br>(forrás: XXII. kerületi önkormányzat)

Az eredeti elképzelés szerint megépülő Növény utcai (Rózsakert) megállóhely közel lett volna a 40a (Budapest–Pusztaszabolcs) vasútvonal Budatétény megállóhelyéhez, azzal mintegy egy rendszert alkotva a Campona bevásárlóközpontot és a Horgásztelep-M0 hídfő környékének fejlesztési területeit lett volna hivatott kiszolgálni. A XXII. kerületi önkormányzat a tervekbe beletekintve először 2009 decemberében kezdeményezett egyeztető tárgyalásokat a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. és a MÁV Zrt. képviselőivel a tervek módosításáról. A meglévő műszaki és finanszírozási okok miatt csak kis mértékű változtatásra volt lehetőség, az önkormányzat az új vasúti megállót a mai Nagytétény állomás közelében, a Pohár utcánál javasolta megépíteni.

Először a vezetői egyeztető tárgyalások után a NIF Zrt., majd 2010 márciusában a Dunapart II. projekt tulajdonosa, a BD Park Ingatlanfejlesztő Zrt. kérte a XXII. kerületi önkormányzatot, hogy a változtatással kapcsolatos lépéseket tegyék meg. A képviselőtestület elé 2010. április 22-én terjesztette Szabolcs Attila polgármester a vasúti megálló kérdését. A Pohár utcai megálló építése mellett a Dunapark II. projekt fejlesztései – új munkahelyek, lakások könnyebb elérhetősége –, a Kastélymúzeum jobb megközelíthetősége, és a 6-os út közelsége szólt. A NIF Zrt-vel és az ingatlanfejlesztővel kötött megállapodás alapján ha a közgyűlés nem támogatja az előterjesztést, az eredeti tervek szerint a Növény utcai megállót építik meg.

Az új megálló látványterve

A harmadik közbeszerzés a Kelenföld–Tárnok szakasz korszerűsítésére végül eredményes volt, 2011 áprilisában a DSE konzorcium (vezetője a Doprastav a.s., tagjai a Subterra a.s. és az EuroAszfalt Építő és Szolgáltató Kft.) nyerte el a jogot a beruházásra. A XXII. kerület tervtanácsa az állásfoglalását 2011. december 14-én tette közzé az építendő új megállóhely műtárgyairól (perontető, utcabútorok) és a parkolóhelyek kialakításáról – ez utóbbiról önkormányzati döntés még nem született. Az új vasúti megállóhely a 30a vasútvonal 145-148 szelvényei között épül meg, két oldalt 55 centiméter magas peronokkal. Nagytétény jelenlegi állomása ezentúl csak teherforgalmi célokat szolgál, utasforgalmi létesítmények nélkül, a jelenlegi vágányhálózattal.

Nagytétény állomás jelenlegi képe<br>(a szerző felvétele)

Kapcsolódó hírek