Minszk-Budapest-Belgrád, járatnyitás Ferihegyen is

iho   ·   2013.09.20. 08:45
cim

Közvetlen légi összeköttetés jött létre Magyarország és Fehéroroszország fővárosa között, miután a csütörtökön koradélutáni órákban leszállt Budapesten a Belavia belarusz légitársaság első minszki járata. Az Embraer E-175 típusú gép köszöntésén, nemcsak Aliakszandr Hajnovszki a Belarusz Köztársaság, hanem Rade Drobac, a Szerb Köztársaság nagykövete is megjelent, hiszen az új járat Budapestről továbbrepül Belgrádba, így Szerbiát és Magyarországot is összeköti Minszkkel – olvasható a Budapest Airport közleményében.

A landolás pillanata<br>(fotók: Budapest Airport, Hardy Mihály)

A Belavia új járata egyelőre hetente kétszer, hétfőn és csütörtökön érkezik Budapestre. A járat minszki idő szerint 13.45-kor száll fel, és mintegy kétórás repülés után (az időzóna különbség miatt) 14.35-kor száll le Budapesten. A belarusz légitársaság gépe innen továbbrepül Belgrádba, majd késő délután 18.35-kor indul vissza Minszkbe, ahol este 21.30-kor száll le. A járatot a jelenlegi menetrend szerint kanadai gyártmányú Bombardier CRJ 200LR típusú, ötvenszemélyes gépekkel teljesíti a Belavia, igény esetén azonban a nagyobb, hetvenhat személyes Embraer E-175-ös gépet állítja forgalomba.

A Budapest Airport és a Belavia, illetve a magyar diplomácia döntéshozói már hosszú ideje dolgoztak az új járat elindításán, munkájukat a járatnyitással siker koronázta. A két ország közötti gazdasági kapcsolatok fejlesztését nagyban hátráltatta, hogy Budapestről Minszkbe vonattal és repülővel is csak többszöri, bonyolult átszállással lehetett eljutni.

Az ünnepélyes járatnyitásra E-Jet érkezett, a szokásos gép CRJ-200-as lesz

A Budapest Airport vezetői komoly perspektívát látnak az új járat fejlesztésében. „Bizonyos vagyok abban, hogy a Minszk–Budapest–Belgrád Belavia járat rövid idő alatt sikeressé válik és nagyon népszerű lesz az utasok körében” – jelentette ki Kam Jandu, a Budapest Airport kereskedelmi igazgatója.

A TTG hírlevele érdekes részleteket közöl a nálunk nemigen ismert légitársaság történetéről. Eszerint a fehérorosz Belavia Airlines elődjét a Szovjetunió összeomlását, és a függetlenné vált Fehéroroszország (Belarusz Köztársaság) létrejöttét követően, 1993-ban alapították meg, de új nevével csak 1996. március 5-étől működik. 1997 augusztusában a légitársaság az IATA teljes jogú tagja lett, első nemzetközi járatai pedig Minszkből Isztambulba, Londonba, Pekingbe, Prágába és Rómába repültek.

A járatnyitáskor kijáró torta, és az Embraer személyzete

A Belavia Airlines 1999-ben kötötte meg az első férőhely-megosztási (code-share) szerződését a Minszk–Varsó–Minszk útvonalra a lengyel LOT-tal. 2003 októberében vették át az első nyugati gyártmányú, Boeing B-737-500-as gépüket, amelyet operatív lízing keretében állítottak forgalomba. 2007-ben egy kanadai gyártmányú, ötven személyes Bombardier CRJ-100 LR típussal bővült a flotta. 2008-ban és 2009-ben további két B-737-500-ast, három B-737-300-ast és két CRJ-200-ast béreltek. Ez tette lehetővé, hogy végleg kivonják a forgalomból az elavult, szovjet gyártmányú An-24-eseket. A légitársaság az elmúlt év szeptemberében vette át első brazil gyártmányú, tizenkét business- és hatvannégy turistaüléssel rendelkező Embraer E-175-ös utasszállítóját.

Közben modernizálták a jegyértékesítés folyamatát is, amely nyomán 2009 novemberében már eladták az első, interneten lefoglalt repülőjegyet. A Belavia Airlines első ízben 2011-ben köszönthette egymilliomodik utasát, idén pedig már legalább másfélmillió főre számítanak. A mostani járatnyitást az egyre növekvő utazási kereslet tette indokolttá.

Minszk eddig csak nehézkes átszállásokkal volt megközelíthető Budapestről

A légitársaság vezetősége abban bízik, hogy oroszországi útvonalhálózatuk vonzó lehet a Minszkben átszálló magyar és szerb utasok számára. Amennyiben a Belavia Airlines megkapja a jegyeladási jogot a Budapest–Belgrád szakaszra is, akkor – a várható forgalomnövekedés miatt – valószínűleg nagyobb kapacitású gépekkel fog repülni a magyar fővárosba.

Mint ahogy arról az iho/repülés is írta, a magyar légiközlekedésben a hatvanas–hetvenes években nem volt szokatlan több nagyváros egy útvonalra való felfűzése, ilyen volt például sok éven át a Malév Budapest–Prága–Amszterdam és Budapest–Varsó–Leningrád járata, a kilencvenes években pedig, az Alitalia-korszakban, a Budapest–Róma–Newark. Manapság elég ritka, hogy egy légitársaság egy járatára több európai fővárost érintsen, de Budapesten is van erre példa: a Qatar járata a ferihegyi leszállás után elrepül Zágrábba és visszajön, majd Budapestről indul vissza Dohába.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek