Négysávossá bővül a veszprémi elkerülő a füredi és a litéri csomópont között

iho/közút   ·   2021.02.07. 15:00
01_veszpremi_elkerulo_210207

Épülnek a körforgalmak a veszprémi elkerülőnél: a Veszprém déli elkerülő szakaszt a Litéri és Füredi csomópontok között 7,5 kilométeren négysávossá bővítik, a lámpás, balesetveszélyes csomópontok helyett különszintű csomópontokat alakítanak ki, a meglévő burkolatot korszerűsítik. A beruházásnak köszönhetően a Balaton és Budapest közötti, rendkívül forgalmas útszakaszon megszűnhetnek a rendszeres torlódások.

A Litéri és a Budapesti csomópont között – Körmend irányába – a jobb oldalon 2×1 sávban halad a forgalom, jelenleg a bal pályán végeznek munkát. A kivitelezés során elbontják Veszprém és a Litéri csomópont között a félpályát. Az előkészítő munkákat követően a kivitelező a szükséges földmunkákat végzi, valamint folyamatban vannak a vízépítési munkálatok is. A Budapesti csomópontnál is különszintű csomópont épül két új körforgalommal, ami mellett megmarad a régi csomópont is, azonban a Körmend–Székesfehérvár irányú lehajtás megszűnik. A két új körforgalom a 8–82-es főút átkötését, illetve Veszprém megközelítését segíti. A csomópontban lévő híd alapok melletti visszatöltés építése elkészült. A hídfők, szárnyfalak építése befejeződött. A bal és a jobb pálya födémszerkezetének építésével folytatódnak a munkálatok.

(fotók: NIF Zrt.)

Az Almádi csomópont építési munkálatai miatt a Balatonalmádi–Veszprém irányú utat a közúti forgalom elől lezárták. A csomópontnál a bontási munkákat követően a humusz leszedése és az úttöltés alapozása megtörtént, a töltés építése elkezdődött a 7217 j. úton. A csomópont város felőli oldalán is megkezdődött a körforgalom építése az előkészítő és földmunkákkal. A Dornyai Béla utcát január elején lezárták, az Almádi csomópont hídalapozási és szárnyfalépítési munkáit elvégezték, illetve a gerendák beemelése is megtörtént, a mai napon pedig a pályalemezt betonozzák. Az 51+052 kilométer-szelvényben létesítendő kerékpáros kerethíd megépült és ideiglenesen forgalomba is helyezték.

A Füredi csomóponti híd északi oldalán a hídfő és a szárnyfalak építése elkészült, a déli oldalon a pillérek megépültek, itt a hídháttöltés építésével folytatódik a munka. A közúti forgalom elvezetésére a 8-as főúttal párhuzamosan, az Almádi és a Füredi út között terelőutakat alakítottak ki. A Veszprémhez közelebbi terelőúton az aszfaltréteg építése befejeződött, jelenleg a vízépítési munkák zajlanak, várhatóan február végén mindkét irány forgalmát ráterelik az útra.

A teljes szakaszon kis-, közép-, és nagyfeszültségű villamosvezetékek, közvilágítási- és szénhidrogénvezetékek, üzemi hírközlési és hírközlési vezetékek kiváltása szükséges. A közművek kiváltása a teljes szakaszon folyamatosan ütemterv szerint halad.

A beruházás részeként jelenleg épülő új Budapesti csomóponthoz szervesen kapcsolódik a tervezés alatt álló 8–82-es főutak összekötésére kialakítandó, 8229 j. Veszprém Aréna összekötő út. A tervezett összekötő út 2×2 forgalmi sávos, a 8-as. főút Budapesti úti csomópont részét képező úgynevezett északi körfogalomból indul, a szakasz végén a 82-es főúthoz szintén körforgalmi csomóponttal kapcsolódik. A sportlétesítmények megközelítésére a szakaszon egy közbenső körforgalmi csomópont is létesül.

A NIF Zrt. a projekt előkészítési feladatait végzi. Jelenleg a kiviteli tervek készítése van folyamatban. Ezt követően kiválasztják az összekötő útszakasz kivitelezőjét. A munkálatok várhatóan év végén megkezdődnek.

A 8-as főút Veszprém déli elkerülő építése az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a Strabag Építő Kft. végzi nettó 25 milliárd 300 millió forintból.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek