Nem zúg, mint a fergeteg

Kadocsa Gyula   ·   2011.11.22. 19:00
00

Ezek a szerkezetek jobbára iparvasutaknál, bányavasutaknál, esetleg üzemeken belüli tolatószolgálatot ellátó mozdonykák formájában jelentek meg hazánkban. Az egyik ilyen egyedi példányt a Magyar Vasúttörténeti Parkba rendszeresen kilátogatók talán pont 2010-ben, Mikuláskor láthatták először. A behavazott parkban néhány Leó roncsai mögött (mint később kiderült, ezek alkatrészbánya céljára érkeztek) figyelhettünk fel egy furcsa kis jószágra. A kéttengelyes, félkabinos „kék retrocsodát” láthatólag egy Leó egyik forgóvázára építették házilag.

A Park egyik munkatársától megtudhattuk, hogy a Fergeteget (mert ez a neve a kismozdonynak) az Északi Járműjavító bezárásakor mentették meg a kohótól. A főműhely egyik szegletében porosodott már évek óta, állítólag valamikor a villanymozdonyok forgóvázait vontatta át az egyik üzemcsarnokból a másikba. A Fergeteg egyelőre üzemképtelen, és kicsi is az esélye annak, hogy működőképes állapotba hozzák. Ennek a triviális oka – mint mindenhol máshol is manapság – a pénzhiány. A felújítás legnagyobb költségű része az akkumulátorok cseréje lenne, de egy ilyen szerkezetnél ez milliós nagyságrendű tételt jelentene.

A Park Mikulás-napi „ajándéka” volt 2010-ben<br>A képre kattintva fotógalériánk nyílik<br>(a külön nem jelölt képek a szerző felvételei)

Megjegyzendő, hogy működő akkumulátoros tolatómozdonnyal találkozhatunk még például a szentendrei HÉV járműtelepén is. Az ASF típusú NDK-s eredetű kismozdonynak szülőhazájában a vasútbarátok körében nagy kultusza van, sok német fűtőház környékén ma is fellelhetőek. A személyszállításban is rendszeresen részt vevő akkumulátoros mozdonnyal (talán nem csoda, hogy szintén a volt Német Demokratikus Köztársaság a származási helye) Kemencén találkozhatunk.

Kapcsolódó hírek

Vasút Ellátási lánc Nagyvasút Szállítmányozás

Eldőlt: megépülhet a zalaszentiváni deltavágány

iho/vasút   ·   2025.12.12. 12:00

A Swietelsky, a V-Híd és az R-Kord partnersége csaknem 12 milliárd forintot kér a kivitelezésért, aminek cirka felét a GYSEV fizeti uniós támogatásból, másik felét pedig az állami büdzsé állja. A fejlesztéssel a Metrans tervezett konténerterminálja is megvalósulhat, és értelmet nyerhet a Zalaegerszeg és Zalaszentiván közötti fantomkörforgalom.