Nézzük, milyen kétszázzal süvíteni egy alagútban

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2020.10.15. 15:00
FB_IMG_1579856102120

A csehek alagútban is tesztelték a kétszázas tempót. Országszerte összesen 207 kilométernyi szakaszon vezethetik be maximális sebességként a 200 kilométer per órát.

Sikeresen zárultak a 200 kilométer per órás sebességi tesztek a nyugat-csehországi ejpovicei alagútban. A cseh vasúti infrastruktúrakezelőség (Správa železnic) a napokban több próbamenetet is indított két osztrák Taurus mozdonyból és egy mérőkocsiból álló szerelvénnyel. Az alagútban eddig 160 kilométer per óra a maximális megengedett sebesség, annak ellenére, hogy 200 kilométer per órás sebességre tervezték az építéskor. Eddig a felsővezetéket vizsgáló mérések nem tették lehetővé, hogy kétszázra emeljék a pályasebességet.

A mérővonat mind a négy tesztmenet alkalmával elérte a kívánt kétszázas tempót, most a mérési eredmények kiértékelése zajlik, az eredmények függvényében döntenek majd a további sebességnövelésről az alagútban. A több mint négykilométeres alagútban a különböző fizikai tényezők miatt teljesen másképp viselkedik a felsővezeték, mint a nyílt terepen, főleg nagyobb sebesség esetén. Éppen ezért alapos teszteléseket kell végezni, s csak azután lehetséges a sebességet növelni. Ez jelen esetben nem történhet meg korábban, mint 2022-ben.

A vasúti infrastruktúrakezelőség Csehországban összesen 207 kilométer hosszú vasútvonalat jelölt ki, ahol a közeljövőben akár 200 kilométer per óra is lehet a maximális megengedett sebesség. Példaként említik a 15,5 kilométer hosszú, Choceň és Uhersko közötti szakaszt (várhatóan 2025-ben), aztán a tizenhét kilométer hosszú, Sudoměřice u Tábora–Votice szakaszt, valamint a nyolckilométeres Soběslav–Doubí közötti vonalszakaszt – utóbbi kettőt várhatóan 2026-tól. Ezen kívül kétszázas tempót terveznek az újépítésű Brno és Přerov közötti szakaszon, és a Plzeň és Domažlice közötti szakaszon is. Mint ahogyan arról már írtunk is, sikeres tesztek zajlottak a dél-morvaországi, Břeclav–Šakvice vonalszakaszon is, itt ugyancsak emelni szeretnék az eddigi százhatvanas maximális sebességet kétszázra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek