Nikutta Cargo-főnök elbocsátását követeli a szakszervezet

Nem áldásos tevékenység manapság (sem) vasúti árufuvarozó céget vezetni. Most Európa legnagyobbikánál, a DB Cargónál áll a bál.
A Vasúti és Közlekedési Szakszervezet (Eisenbahn- und Verkehrsgewerkschaft, EVG) Sigrid Nikutta leváltását követeli a Deutsche Bahn az áruszállításért felelős leányvállalatának vezérigazgatói posztjáról. Nikutta stratégiája a DB Cargót „a szakadékba” vezeti – figyelmeztetett a szakszervezet, hozzátéve, a vasúttársaság vezetője idestova hatodik éve nem talált érdemi megoldást az áruszállítási üzletág nehézségeire.
„Nikutta a DB Cargónál összerakott portfóliója katasztrofális – a hivatalba lépése óta elszenvedett több mint 3,1 milliárd eurós veszteség önmagáért beszél” – írta Cosima Ingenschay, az EVG alelnöke a Deutsche Bahn vezérigazgatójának, Evelyn Pallának, illetve Werner Gatzernek, a DB felügyelőbizottsága elnökének címzett levelében. Ingenschay szerint miközben a DB Cargo alkalmazottai nap mint nap mindent elkövetnek a napi üzem fenntartása érdekében, a vezetőség eladja a társaság eszközeit, pótolhatatlan munkatársaknak mond fel végkielégítéssel – öt éven belül mintegy ötezer dolgozójáról válik meg a 31 ezer főt foglalkoztató cég –, és az alapszolgáltatások egy részét szükségtelenül szervezik ki harmadik félnek. A következmények drámaiak: romló szolgáltatási színvonal, kifogásolható pontosság, továbbá növekvő bizonytalanság a vállalaton belül.
„A DB Cargo a német gazdaság gerince” – fogalmazott a szakszervezeti vezető. „Tehervonatok nélkül egyetlen kohó, egyetlen acélmű és egyetlen autógyár sem működne. A társaságpozícióinak megerősítése helyett azonban Nikutta az önreklámozásban és a közösségi médiában való szereplésekben éli ki magát.”
Bár az árufuvarozó vasúttársaság érdemben nem reagált a szakszervezeti álláspontra, azt megjegyezték, hamarosan a nyilvánosság elé állnak a cég helyzetét reálisan bemutató szakértői véleményükkel.
ddig is: a DB Cargo évek óta van nehéz helyzetben – a vállalat 2026 végéig kapott határidőt arra, hogy ismét nyereséges legyen, máskülönben az Európai Bizottság felülbírálja a támogatások eddigi mechanizmusát, és a társaságot akár a felszámolás réme fenyegetheti. A cél érdekében Nikutta megszorító intézkedéseket vezetett be: mindent tevékenységet, ami nem nyereséges, megszüntetnek, megszüntettek. Így esnek áldozatául az európai kargócégeket általánosságban sújtó kedvezőtlen gazdasági és energiahelyzetre visszavezethető rossz üzletmenetnek a DB Cargo egyes vontatási telepei, karbantartási központjai.
Így bezárják a mainz-bischofsheim műhelyt, valamint tíz kirendeltséget; rendre Rostockban, Osnabrückben, Magdeburgban, Senftenbergben, Hamburg-Billwerderben, Offenburgban, Ingolstadtban, Regensburgban, Emdenben és Stendellben. Bár az intézkedések hatására a DB Cargónak sikerült lefaragnia a mínuszból, ám az idei esztendő első hat hónapja után továbbra is üzemi veszteséget volt kénytelen elkönyvelni.
(fotó: Deutsche Bahn AG./Wolfgang Klee)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!