Óriásgéppel az amazóniai őserdő megmentéséért
Drága, de hatalmas segítség: így lehet összefoglalni a világ jelenlegi legnagyobb tűzoltó repülőgépnek szerepét. Mint korábban portálunkon is olvashatták, a Supertanker, egy valamikor a Japan Airlines kötelékében dolgozó Boeing 747-400-as, Spirit of John Muir néven repül 2016 óta a Global Super Tanker Services üzemeltetésében.
Egy felszállásból 70 ezer liter vizet vagy oltóanyagot képes az égő területre, vagy akár esetenként kigyulladt olajplatformra vagy hajóra is dobni, ezzel a terheléssel 7400 kilométert tud lerepülni, fordulóideje negyven perc alatt van, amerikai bázisáról 20 óra alatt a Föld bármely pontjára kitelepülhet, Észak-Amerika bármely veszélyeztetett zónájába négy és fél óra alatt, hogy bevessék. Vagyis valóban igen hatékony fegyvere a légi tűzoltásnak, azzal a kisebb, rendszerint kétmotoros vezető géppel együtt, amely előtte repülve, infra érzékelők segítségével jelöli ki a Jumbo személyzetének a dobás pontos helyét.
Az üzemi költségei meghaladják a napi 250 ezer dollárt, de egyébként ez az összeg összemérhető például a szélesebb körben használt C-130 Hercules vagy BAe-146-os tűzoltásának napi árához, persze a kisebb gép többször száll fel ugyanarra a feladatra. A Supertanker kapacitása, képességei most már láthatóan meggyőzőek a tüzek ellen harcoló hatóságok számára is: leghíresebb korábbi bevetései Izrael, Chile, Mexikó és Kalifornia erdőtüzei felett voltak, most pedig Bolíviában harcol az őserdő égése ellen. Hírek szerint Brazíliában is dolgozott volna a gép, de az a kormány nem tartott rá igényt.
Tavalyi összefoglalónkban felidéztük a gép egyik pilótájának érdekes szavait arról, hogyan kell repülni a többszáztonnás monstrumot, minimális látótávolság közepette, olykor terep fölött csak száz méterrel, sokszor nem épp kedvező domborzati viszonyok, mondjuk leginkább hegyek között.
„A feladat végrehajtása komoly koncentrációt kíván, és nagyon előre kell gondolkodni minden bevetésen. Ezt a gépet nem lehet olyan könnyen fordulóba, manőverekbe vinni, mint egy kisebb gépet, ráadásul történik mindez kieresztett fékszárnyakkal, minimális sebességgel, nem változtathatsz hirtelen irányt és magasságot - mondja a pilóta - mennél lassabban repül, annál nehezebben irányítható”. De, amint azt a munkájáról készült videók is tanúsítják, nagyságához képest mégis meglepően fordulékony. A tartályokból kétféleképp dobhat, vagy egyszerre az összesből, vagy pedig megosztva, fokozatosan.
A Supertanker augusztus 23. óta napi négyszer szállt fel Viru Viru repülőtérről, bevetéseit azután kezdte, hogy maga a bolíviai elnök Evo Morales kérte. A lángban álló terület 6000 négyzetkilométer, ez összemérhető például Hajdú-Bihar megye területével. Hírek szerint a következő bevetési helyszín Alaszka lehet, ahol szintén hatalmas tüzek pusztítják az erdőségeket.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!