Oszlik a köd a kelenföldi baleset körül

iho   ·   2013.09.18. 06:29
kiskep_szembe

Ahogy azt már az ihón is megírtuk, 2013. szeptember 14-én szembeközlekedett egymással két vonat Kelenföld és Háros állomás között. Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet is vizsgálja, zárójelentésükben bizonyára minden, az esettel kapcsolatos kérdésre választ adnak majd, egyes kiszivárgott részletek azonban már most biztosan tudhatóak.

A baleset napjának reggelén a 30a vasútvonal rekonstrukciójához kapcsolódó földmunkák közben egy munkagép elvágta a biztosítóberendezés egyik kábelét Kelenföld és Háros állomások között. Emiatt a vonali térközbiztosító berendezés használhatatlanná vált, a vonatokat a két állomás között a megszokott térközi közlekedési rend helyett állomástávolságban közlekedtették. Az állomástávolságú közlekedést akkor lehet bevezetni, hogyha a vonali biztosítóberendezés használhatatlan, és ebben két vasutas dolgozó, egy forgalmi és egy biztosítóberendezési szakember is egyetért. Erre több variáció is van, az erre jogosult személyeket és az eljárásrendet a vasút utasítása határozza meg. Ez az áttérés azt jelenti, hogy hiába osztották fel a pályát több szakaszra, a szakaszok elején lévő jelzők használhatatlansága miatt a két állomás között egy vágányon egyszerre csak egy vonat tartózkodhat. Az ilyen esetekre vonatkozó szabályok nemrég megváltoztak, a vasút forgalmi utasításának módosítása augusztus 26-ától hatályos. Az új szabályozás szerint a mozdonyokon a vonatbefolyásoló berendezést ilyenkor „Tolatás” állásba kell állítani, és a vonat az állomásközben legfeljebb negyven kilométer per órás sebességgel haladhat.

A 819-es számú vonatot Háros állomáson írásbeli rendelkezéssel értesítették arról, hogy a vonat Kelenföldig állomástávolságban közlekedik, valamint arról, hogy Háros K5 jelű kijárati jelzője használhatatlan, mellette „Szabad az elhaladás!” jelzés a mérvadó. Az állomási jelzőre a térközbiztosító berendezés hibája miatt nem lehetett továbbhaladást engedélyező jelzésképet kivezérelni. Az értesítés után a vonatot a forgalmi szolgálattevő felhatalmazta az indulásra, a kijárati jelzőnél pedig a váltókezelő adta a „Szabad az elhaladás!” kézijelzést. A vonat végül kilencvenöt perc késéssel indult el Kelenföld felé, betartva a megengedett negyven kilométer per órás sebességhatárt. Kelenföldhöz közeledve fékezett, mivel a G jelű bejárati jelzőn Hívójelzés volt, ami csak legfeljebb tizenöt kilométer per órás sebességgel való továbbhaladást engedélyez. A jelzőhöz közeledve a mozdonyvezető pillanatok alatt, szinte egyszerre észlelte, hogy a Hívójelzés megszűnt, vele szemben azonos vágányon egy másik vonat tűnik fel az ívben, valamint a mozdonyrádión azonnali megállásra kap utasítást. A mozdonyvezető a lassuló szerelvényt gyorsfékezéssel azonnal, még Kelenföld bejárati jelzője előtt megállította.

Egymással szemben a két személyszállító vonat<br>(fotó: Keresztes Etele)

A szemből érkező vonat a 904-es számú, Szombathelyre tartó gyorsvonat volt, amelyet Kelenföldről a 4542-es számú személyvonat késése miatt annak menetvonalán, Székesfehérvárig azt helyettesítő személyvonatként menesztették el, miután írásbeli rendelkezéssel értesítették a biztosítóberendezés meghibásodásáról és az állomástávolságban történő közlekedésről. A vonatnak az első kijárati jelző Hívójelzést mutatott, a második, V6a jelű kijárati jelző jelzésképe azonban még nincs tisztázva. Ennek kiderítése a KBSZ feladata, egyben az esemény egyik kulcsa is. Az azonban tény, hogy a vonat a jelző mellett elhaladt, majd a mozdony felvágta az annak helytelenül álló 19a jelű váltót.

A váltófelvágást a biztosítóberendezés észlelte, és jelezte a kelenföldi forgalmi szolgálattevőnek, aki a veszélyhelyzetet felismerve azonnal cselekedett: törölte a 819-es vonatnak kezelt Hívójelzést, és mozdonyrádión utasította azonnali megállásra a vonatokat. A gyors reakciónak is köszönhető, hogy a két vonat nem ütközött össze, azok egymástól 130 méter távolságra megálltak.

Az esethez sok minden hozzájárult, műszaki és emberi hibák egyaránt. Azonban az, hogy kit és milyen felelősség terhel, egyelőre nem megállapítható. Sok ember sok hibalehetősége egyaránt elképzelhető, ezekre majd a balesetvizsgálat után nyilvánossá váló zárójelentés ad majd választ.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek