Párizs, üzleti zárás: Boeing-siker, MAX-Factor...

iho   ·   2017.06.23. 08:45
United_cim

Le Bourget a mai naptól a kereskedők, gyártók, légitársaságok után igazából a nézőké, vagyis lezárult az üzleti rész, elkészültek a végleges mérlegek. Az alapszámok: az új repülőgépekre kötött fix szerződések, illetve szerződéses elkötelezettségek összesen 1049 példányra vonatkoznak, az opciók száma 175 volt, és ebbe az 1224-be nem számították bele a korábban már megszületett szerződések konvertálását más altípusra, ez egyébként teljes egészében a kisebb 737 MAX-ok helyett a most meghirdetett MAX 10-esek vételét jelenti. A kötések száma mindenképp jóval magasabb, mint tavaly Farnborough-ban, ahol csak 742 gép talált gazdára.

Az 1224-es teljes rendelésszám kategóriánkénti bontásban úgy néz ki, hogy a keskenytörzsű „mainline” utasszállítók teszik ki a túlnyomó részt, 1021 géppel, a szélestörzsűek csak 76, a regionális sugárhajtásúak 48, a légcsavaros-gázturbinás típusok 79 géppel szerepelnek az eladási listán.

A legfrissebb Boeing-fantáziarajz a MAX-családról: előtérben a legnagyobb számban vásárolt 8-as és rákerült a képre az egyre népszerűbb 10-es is

És akkor a szokásos nagy verseny, amely ez alkalommal egyértelműen a Boeing javára dőlt el, pedig Párizs számít a vetélytárs európai gyártó számára „hazai pályának”. Megint csak a konvertálások nélkül, az Airbusnak 331, a Boeingnak 766 repülőgépre sikerült vevőt találnia fix rendelés vagy opció, illetve szándéknyilatkozat formájában.

Mindebből a legnagyobb részt egy altípus teszi ki, a Boeing modernizált MAX-sorozatának az a legnagyobb 10-es változata, amelynek programját a szalon legelején hirdette meg a gyártó. Nem véletlenül bukkan fel egyre sűrűbben az értékelésekben a MAX Factor kifejezés. Valamikor a Boeing egyik főnöke azt mondta, amikor a 320-as neo-gépcsalád hatalmas eladásai száma kapcsán kérdezték, hogy az amerikaiak keskenytörzsű eladásai néhány év múlva ívelnek majd fel, ami a jelek szerint bejött. De kellett ehhez az is, hogy a Boeing meghallja a légitársaságok üzenetét, és elhatározza magát a gépcsaládja legnagyobb kapacitású tagjának megépítésére.

Ami a perspektívákat illeti, nem jó jel az Airbus számára, hogy a piac igazából nem reagált túlságosan heves örömmel az A380-as plus-változatára, amely egy elemzés szerint „olcsó megoldás nemlétező problémákra”. Nem látszik igazán támogatni a programot az óriásgép legfontosabb üzemeltetője, az Emirates sem: Tim Clark elnök azt mondta, hogy a társaság továbbra is érdekelt további óriásgépek beszerzésében, de a plus-változat nem elég az elhatározáshoz, „will not do the trick”, fogalmazott Clark Párizsban.

Hírek szerint a társaság nem támogatja a plus-programból sem az ikonikus elülső széles lépcső elhagyását, sem a soronkénti tizenegy ülést a turistaosztályon. Szívesen átszereltetné a gépeire a plus-programban ajánlott új szárnyvég-megoldást, a 737 MAX-okéhoz hasonló Split, azaz megosztott wingletet, de a gyártó az utólagos felszerelést nem kínálta fel, egyelőre csak az új gépekre szól a plus-csomag. Az óriásgépre ezalkalommal sem futott be újabb rendelés, igaz, a Boeing 747-esére sem, de láthatóan ezt az amerikaiak már nem is nagyon forszírozzák.

Plusból sem rendeltek még plusz példányokat

Viszont elismerően nyilatkozott Tim Clark arról a jövendő Boeing-típusról, amiről a Boeing ugyancsak Párizsban hozott nyilvánosságra részleteket: az NMA-nak, az új közepes repülőgépnek jó a visszhangja más lehetséges felhasználók részéről is, noha a Boeing 797-esként emlegetett, a keskenytörzsűek és a 787-es szélestörzsűek közötti piaci résbe tervezett konstrukció programját a gyártó még nem hirdette meg hivatalosan.

Viszont, és ez azért inkább volt csalódás, elmaradt az Airbus A350-es újabb, még hosszabb változatának programindítása, bár Fabrice Bregier Airbus-elnök szerint ezt a gyártó bármikor megteheti, de a döntés mégicsak annyit jelent, hogy az Airbus egyelőre nem fog versenytársat állítani az új 777-es változatoknak a 400 személyes kéthajtóműves géposztályban.

Az európai gyártó másik fontos embere, John Leahy eladási főnök arról beszélt, elismeri, hogy a Boeing „néhány géppel” többet értékesített Párizsban, de a MAX 10 sikerét annak tulajdonította, hogy az amerikaiak „mennek a mi áraink után”, magyarán szerinte a Boeing aláígért az Airbus 321-esének és ezért kellenek a gépei.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.