Privatizáció vagyonátadás nélkül
Újabb részletek láttak napvilágot a BKV autóbuszos üzletágának liberalizációjával kapcsolatban. Tarlós István többször megszellőztette már, hogy a közlekedési vállalat elöregedett eszközparkjának felfrissítését magánbefektetők bevonásával tartja csak lehetségesnek. A Népszava birtokába jutott információk szerint „nem klasszikus privatizációt” fontolgat a főváros: a legnagyobb önkormányzati tulajdonú vállalat eszközeit nem értékesítenék, azonban több szolgáltatói funkciót is magánüzemeltetők vennének át.
A „nem klasszikus privatizáció” előtt a hamarosan a parlament elé kerülő új személyszállítási törvény nyit utat. „A működés alapja a szabályozott piac, amely lehetővé teszi a közforgalmú közlekedési szolgáltatások piaci kiszervezését” – idézi a Népszava internetes kiadása az egyelőre kormány-előterjesztés formájában létező terveket. Ezek értelmében nemcsak a BKV, hanem a MÁV és a Volánok viszonylatain is megjelenhetnek a privát járművek.
Nem ismeretlen jelenség a BKV életében a buszvonalak kiszervezése, hiszen az utóbbi évtizedben több járaton is magánüzemeltetők kocsijai futnak. Tarlós koncepciója annyiban jelent újdonságot, hogy nem a BKV adná ki alvállalkozóknak az alaptevékenységét, hanem a szolgáltatást megrendelő BKK kezében lenne a lehetőség, hogy – megkerülve a BKV-t – más szolgáltatót bízzon meg a feladatellátással.
A Népszava értesülései szerint maga a BKV is elismerte már egy belső tanulmányban, hogy jobban megérné egy-egy vonal helyett komplett autóbuszgarázsokat, ellátási körzeteket privatizálni. A napilap úgy tudja, hogy a kelenföldi és a dél-pesti buszgarázsok esetében merülhet fel a kiszervezés.