Rekordhosszú tehervonat dübörgött Németországból Svédországba
A 835 méteres szerelvény a napokban közlekedett le Maschenből Malmöbe, egyetlen mozdonnyal.
A tesztfuvar a svéd közlekedési igazgatóság, a DB Cargo AG, a németországi vasúti hálózatüzemeltető DB Netze, valamint a dán vasúti infrastruktúrakezelő Banedanmark együttműködésével jött létre.
A tehervonat az eddigi leghosszabb, ami átkelt a Dániát Svédországgal összekötő, közel nyolc kilométer hosszú Øresund hídon. Svédország a legtöbb vasútvonalon jelenleg 630 méterben korlátozza a teherszerelvények maximális hosszát. Az egyik fontos kivétel a Luleå és Narvik közötti úgynevezett ércvonal, ahol 750 méter hosszú tehervonatok is közlekedhetnek.
A 835 méteres szerelvényhossz összesen ötvenöt negyvenöt láb (vagyis 13,7 méter) hosszú konténer szállítását teszi lehetővé, míg egy 630 méteres vonat csak negyvenegy egységet tud cipelni. A svéd közlekedési igazgatóság ezáltal úgy véli, hogy a szerelvényhossz növelése jó befektetés Svédország azon célja felé, hogy a belföldi szállítás kibocsátását 2030-ra hetven százalékkal csökkentse 2010-hez képest.
A teszt célja, hogy megmutassa az egyetlen mozdony által vontatott hosszabb, nehezebb és gyorsabb tehervonatokkal megvalósítható kapacitásnövelés lehetőségét. Ez annak fényében különösen fontos, hogy a mozdony üzemeltetése a vasúti fuvarozók legnagyobb kiadása, ami vonatonként fix összeg, míg minden további tehervagon plusz bevételt hoz. A 835 méteres, 2300 tonnás vonatot egyetlen mozdony továbbította, helyenként akár százhúsz kilométer per órás tempóval. A megengedett maximális sebesség azonban szakaszonként változhat a biztosítóberendezéstől, a vonat fékezési tulajdonságaitól, valamint a kocsik típusától függően.
A próbavonat az úgynevezett FR8RAIL II projekt keretében, a Shift2Rail („Válts vasútra”) elnevezésű európai kutatási és innovációs program részeként valósult meg. A programon belül a svéd közlekedési igazgatóság további teszteket is tervez annak érdekében, hogy bemutassa, hogy a meglévő infrastruktúrából többet is ki lehet aknázni – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: nord.news)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!