Repülés: kell-e félni Ázsiában, Ázsiától?

iho   ·   2015.04.19. 16:15
cim

Az általánosítás mindig veszélyes, bár nem mindig alaptalan. Sok éven át a repülésbiztonsági adatok alapján Afrika volt az igazi fekete kontinens, és noha az elmúlt években sikerült csökkenteni a balesetek számát,  most sem mondható még el, hogy a földrész mindegyik országában minden a nemzetközi szabályok szerint történik. Tavaly óta azonban elsősorban Ázsiára irányul a figyelem, onnan érkeztek legsűrűbben komoly veszteségekről szóló hírek a légiközlekedés világából.

A balesetek mindig nagyobb visszhangot kapnak, mint a növekedés számai

Persze ha csak a statisztikáknak hinnénk, a kép felettébb csalóka volna. Az igaz ugyan, hogy 2014-ben két szélestörzsű gép pusztult el utasaival és személyzetével együtt a Malaysia Airlines flottájából, de mint ismeretes, az egyik 777-es, most már eléggé egyértelműen bizonyítottan, rakétatalálat miatt zuhant le Kelet-Európa fölött, és a katasztrófát nemigen lehet az üzemeltető légitársaság hovatartozásához kötni.

Az elmúlt hónapokban azonban történt még két nagy visszhangot kiváltó baleset, az Air Asia Indonesia eltűnése a Jáva-tenger felett, és a tajvani ATR-72-es sajnálatosan látványos folyóba zuhanása a tajpeji felszállás után. Ehhez hozzájárul az ugyancsak tavalyi és ugyancsak tajvani baleset, amelynek során szintén egy ATR zuhant le a TransAsia flottájából. A legaktuálisabb az Asiana rosszul sikerült hirosimai földet érése 330 méterrel a pálya előtt, szerencsére ez a kaland csak könnyű sérüléseket okozott. De mindenki emlékszik még ugyanennek a koreai légitársaságnak a 777-esére, amely szintén leszállás közben szenvedett durva törést San Francisco repülőterén 2013-ban. És persze még sorolhatnánk a kisebb incidensek egész sorát. Érthető tehát, ha az egyik nagy és befolyásos utazási portál, a Travel Pulse felteszi a kérdést: biztonságosak-e az ázsiai légitársaságok?

A listavezetők egyike a Cathay Pacific

A cikk arra figyelmeztet, fontos lenne az érem másik oldalán sorakozó tényeket is számba venni. Például: a legjelentősebb légiközlekedési minősítők egyike, a Skytrax tavalyi felmérése szerint a világ legjobb légitársasága a hongkongi Cathay Pacific, amely már negyedik alkalommal nyerte el ezt a címet, emlékeztet a cikk. Ugyancsak a világ legjobbjai közé tartozik a Skytrax felmérésében a Singapore Airlines, a japán ANA, az indonéz Garuda. Sőt, az az Asiana is az első tízben szerepel, amelynek 320-asa most alaposan lecsúszott a hirosimai betonról. Kétségtelen, hogy ez a minősítés az utasok nagy tömegének megkérdezése nyomán alakul ki, vagyis nem a repülésbiztonsági szakemberek ítélete, még csak nem is a repülésbiztonsági statisztikák alapján, de hát az utasok is tudhatnak arról, melyik légitársaság milyen incidenseket szenvedett el az elmúlt időszakban.

Amit az egyik megszólaló szakértő mond, az persze közelebb visz a realitásokhoz. Ázsia az a térség, amely a legintenzívebben fejlődő légiközlekedést mondhat magáénak, különösen ami Kínát és Indiát illeti, de épp oly erős a délkelet-ázsiai térség forgalma. És ennek nyilván megvan a maga többféle következménye. Először is az az egyszerű statisztikai törvényszerűség, amit a világ egészének légiközlekedésével kapcsolatban már portálunk is elemzett, miszerint ahol erősen nő a légiforgalom, ott ezzel párhuzamosan akkor is nőhet a balesetek száma, ha közben a biztonság szintje nem változik.

Air India: a hagyományos társaságoknak olykor súlyosak a pénzügyi gondjai

Kétségtelen, a gyors növekedésnek komoly, statisztikán túli nehézségei is lehetnek. Az infrastruktúra nem biztos, hogy ugyanabban az ütemben javul, ez vonatkozhat a repülőterekre és a légi útvonalak irányítására is, a földi és főképp a repülőszemélyzetek képzése és munkába állítása nem biztos, hogy lépést tart az igényekkel, és ebben a térségben is van rá példa, hogy a légügyi hatóságok sem állnak a helyzet magaslatán, az MH370-es járat máig titokzatos eltűnéseinek körülményei például erre utalnak. Egyébként azt is érdemes belekalkulálni, hiszen a baleseteknek legalábbis az összetevő faktorai között sokszor ez is szerepel, hogy a délkelet-ázsiai övezet, ahol Kína mellett a legintenzívebb a forgalom növekedése, egyben a legveszélyesebb időjárási körülmények egyik gócpontja, hatalmas viharokkal, hónapokig tartó és a repülés szempontjából nem túl kedvező monszunidőszakkal. Ugyanakkor az is kétségtelen, ez pedig az Asiana San Franciscóban történt balesete hívta fel a figyelmet, az ottani személyzetek általános mentalitását is változtatni kell, a hagyományos tekintélytisztelet helyett az együttműködés készségét kell fejleszteni.

A nagy légikikötők jelentős része is Ázsiában épült, épül: a Peking International már szűk

Akárhogy is, Ázsiának, csakúgy, mint a Föld egyéb tájain, még mindig a légiközlekedés a legbiztonságosabb, sőt: aki már próbált vezetni ázsiai nagyvárosokban vagy vidéki elhanyagolt, de zsúfolt országutakon, utazni az iszonyatosan tömött vonatokon, az tudja, mennyire kevesebb a kockázat a levegőben. Tény, eközben nagyon sok a tennivaló, és oda kell figyelni az anyagi nehézségekkel küszködő hagyományos és a robbanásszerűen bővülő flottájú és hálózatú diszkontok esetében egyaránt. De hát ez a jelenség nem új, és kezelhetetlen: maguk az ázsiai üzemeltetők, a start-upok is láthatóan pontosan tudják, ahhoz, hogy térségük tovább fejlődjön, vagyis ahhoz, hogy az ő forgalmuk ennek megfelelően növekedjen, ahhoz eleget kell költeniük a biztonságra is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.