RZD: Négyszázzal meccsről meccsre
Kína itt is kulcsfontosságú szerephez juthat – ha „nagysebességű” és „vasút” szavak egymás mellé kerülnek, lassan automatikusan csatlakozik melléjük a keleti óriás neve is. Vlagyimir Jakunyin, az orosz államvasút vezetője szerint a kínai vasútépítők tapasztalata és magas színvonalú, kiforrott technológiája jó eséllyel indulhat majd az orosz pályázatokon.
A RZD közlekedésgazdasági és Fejlesztési Intézete által összeállított terv szerint az első lépés a Moszkva–Szentpétervár vonal, ahol már most is óránként 250 kilométeres maximális sebességgel száguld a Szapszan, a cél azonban itt a 3-400 kilométeres óránkénti utazósebesség, csakúgy, mint később Nyizsnyij Novgorod és Kazany felé; ezek a vonalak később egészen Jekatyerinburgig bővülhetnek.
64 mérkőzés 13 városban – ez a fejlesztések mozgatórugója rövidtávon, a mobilitás növelése és a vasúti személyszállítás porfitábilissá tétele hosszú távon, hiszen a Szapszan, amelyet eredetileg is kísérleti üzemnek szántak, a Siemens Velaro szerelvényekkel jelenleg az orosz vasút egyetlen nyereséges személyszállító üzeme.
Az „igazi” nagysebességű vonalak mellett 160-200 kilométeres óránkénti sebességet tennének lehetővé a Moszkva–Karkov–Rosztov–Krasznodar–Adler viszonylaton, továbbá emelnék a sebességet belföldön a kiemelt vonalakat összekötő szakaszokon, nemzetközi téren pedig Moszkvából Kijev, Riga és Berlin, Szentpétervárról pedig Tallinn felé.
A terv szerint a viszonylag rövidebb szakaszokon 2-5 órásra, az éjszakai járatok esetében pedig 8-12 órásra csökkentenék a menetidőt. A tervezet bizonyos részei ugyanakkor egészen 2030-ig előremutatnak, és olyan elemeket is tartalmaznak, mint az RZD részleges privatizálása – amelyen Jakunyin szerint örömmel látnák a kínai befektetők részvételét. A jelenlegi tervezet orosz hírforrások szerint mintegy 30 milliárd dollárt emészt fel, eredményeit pedig csak az évtizedek múltán tudjuk igazán lemérni.