„Sprinter” vonatok, mint légijáratok ráhordói: a DB és a Lufthansa projektje

iho/repülés   ·   2021.03.09. 09:00
sprint

Karcsúsított flottával készül a pandémia utáni világra a légtársaság-csoport.

Ha van különösen fontos tanulsága a mostani válságnak a leginkább érintett közlekedési szektorban, az talán az összehangolás, az összjáték szükségessége. Valamikor, a boldog békeidőben még arról adtunk hírt, hogyan harcol a német vasúttársaság a légitársaságokkal a Németország nagyvárosai közötti olcsó áraival, a diszkont logika megjelenéseként a síneken. Amiről most szólnak a hírek, az a nagy szereplők közös terméke, az extra gyors „Sprinter” vonatok indítása a frankfurti repülőtérre a német városok felől.

A Lufthansa Express Rail fontos kiterjesztése öt várost érint:

  • júliustól Hamburg és München,
  • decembertől Berlin, Bréma és Münster kapcsolódik a hálózatba,
  • miközben újabb Sprinter-vonatok indulnak például München és Köln között.

A menetidő kevesebb, mint négy óra, Münchenből és Nürnbergből közvetlenül a frankfurti légikikötőhöz naponta kétszer jár a vasút, három, illetve két óra a menetidő, ami fél órával kevesebb mindkét esetben, mintha a légiutas belföldi légijárattal próbálná elérni a Frankfurtból vagy Münchenből induló interkontinentális csatlakozást. München és Köln között a menetidő négy óra.

A poggyász feladható a vonat indulásánál és az Express Rail utasok a reptéri biztonsági ellenőrzésnél külön folyosón mehetnek át, adott a lounge-ok használata, a pontgyűjtés érvényes a vonattal megtett útra is, és még sokféle más előnyt kínál a rendszer, aminek lényege, hogy a hosszú táv ráhordói ne repülőgépek, hanem vonatok legyenek, amelyeket a Lufthansa a menetrend szerint ugyanúgy kezel, mint a repülőjáratokat. Vagyis ha a vonat késése miatt valaki nem éri el a csatlakozását, a légitársaságnak ugyanúgy kötelező az átkönyvelés más járatra.

Ez a racionalizálási törekvés természetesen nem csak Németországban tapasztalható, bár a jelek szerint például az Alitáliának arról az átalakítási tervéről, amely hasonló ráhordó rendszert tételezett fel az északi nagyvárosoktól Róma felé, manapság nem sokat hallani. A most nyilvánosságra hozott Lufthansa–DB projekt viszont láthatóan annak jegyében született, hogy a kíméletlen konkurenciaharc helyett mindkét félnek hasznosabb a racionális összjáték.

És persze annak jegyében, hogy egyszer csak elmúlik a járvány okozta válság és az emberek megint megrohanják a társaságokat földön és levegőben, de a megváltozott helyzetben csak akkor garantált a túlélés, ha sikerül gazdaságosan utaztatni. Márpedig a Lufthansa már a válság előtt is keményen küzdött azért, hogy a rövidtáv ne termeljen veszteségeket, ennek eszközeként szervezte ki ezt a hálózatot jelentős részben diszkont alapokon.

A Lufthansa amúgy is nehezebb jövőre készül, mint amilyen a múlt volt 2019 végéig. Amiről sokféle latolgatás látott napvilágot az elmúlt hónapokban: Carsten Spohr vezérigazgató a társaság éves jelentését kommentálva gyakorlatilag bejelentette a kétszintes Airbus-óriások, a tizennégy A380-as kivonását a flottából, a szintén leparkolt és szintén négyhajtóműves tíz A340-600-assal együtt. A szóhasználat hosszú időre, sok évre szóló kivonás, de ezt a szaksajtó nagy része véglegesnek tekinti, csakúgy, mint a 747-400-asokét. (Itt adódik némi félreértés, több helyen úgy fogalmaznak, hogy a Lufthansa kivonta mind a huszonhét Jumbóját, ezzel szemben a modernizált 747-8-as változatból hét példány az aktív flottában szerepel az adatbázisokban.)  2025-re várható a 777X első példányának forgalomba állítása, de a hosszú távot nagyrészt az A350-esek és az ugyancsak később beérkező B-787-esek repülik majd.

Csoportszintű áttekintés: valamennyi, huszonöt évnél idősebb gép továbbra is az inaktív állomány része marad, a keskenytörzsű Airbus-állományból negyvenet kínálnak eladásra. A Lufthansa Group százötven géppel kisebb flottával vág neki a pandémia utáni korszaknak, a hosszú távú típusok száma tizennégyről nyolcra csökken, a csoport társaságaitól kikerül a már említett A380 és 747-400 mellett a 767-300-as (az Austrian már átrepültette sivatagi raktározóba a gépeit), a 777-200-as, az A330-200-as, a 340-300-as és az MD-11-es cargo típus is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek