Száz dízelmotorvonatot lízingelne a CFR Călători

iho/vasút   ·   2018.09.27. 08:45
cfr-200desiro-400

Lucian Şova közlekedési miniszter szerint több európai céggel előrehaladott tárgyalásokat folytat a román államvasút személyszállítási üzletága (a CFR Călători) száz dízelmotorvonat lízingeléséről. A modern, két- vagy háromrészes járművek forgalomba állításával több utast szállíthatna a cég, ahol jelenleg már komoly kocsihiány van. A miniszter jelezte, hogy három év múlva már új személykocsik vásárlására is lehetősége nyílik majd a vasúttársaságnak.

A Romániában következetesen Kék Nyílként emlegetett leendő dízelmotorvonatok a CFR Călători állagában jelenleg is közlekedő Siemens Desiro motorvonatokra utalnak, a pontos járműtípus viszont egyelőre nem ismert. A tárgyalásokat követően az év végére születhet szerződés a lízingelésről. Járműflottájának bővítése nem csak azért fontos a CFR Călători számára, hogy az utasok el tudjanak férni a vonatain. (Nemrég a Facebookon jelent meg egy valós vagy nem valós hír, hogy ötszáz jegyet adtak el egy vonatra, ami mindössze egy kocsival közlekedett.)

A több elszállított utas több állami támogatást is jelent majd a vasúttársaságnak, ami ördögi körbe keveredett: mivel állami támogatását az elszállított utasok számához igazítják, a ki nem használt piaci lehetőségek, a zsugorodó járműállomány és csökkenő utasszám a támogatás egy részének a megvonását is jelenti. Tavaly a CFR Călători húszmillió lej (1 milliárd 400 millió forintnyi) veszteséget termelt kétmilliárd lej (140 milliárd forint) árbevétel mellett. Az sem megoldható, hogy megemeljék a CFR Călători számára az utasonként nyújtott támogatás mértékét, mert az a versenytörvénnyel lenne ellentétes. A kiutat az új járművek beszerzése jelentheti.

Craiovába tartó Desiro motorvonat Lupényban (fotó: Andó Gergő)

Az érem másik oldala, hogy a CFR Călători a versenytársaktól is egyre komolyabb kihívásokat kap. Nemcsak a javuló közúti állapotok okozta kedvezőbb autós eljutással és az egyébként is növekvő motorizációval kell, hogy megküzdjön a társaság, de a személyszállító magánvasutak fejlesztéseit is ellensúlyoznia kellene.

Legutóbb az Astra Trans Carpatic tartott bemutató menetet a Dániából vásárolt, öt–nyolc éves IC2-es dízelszerelvényével, amelyeket decembertől Temesvárról Nagybánya és Kolozsvár felé fognak járatni. Az IC2-esek számos kényelmi szolgáltatással fogják csábítani az utasokat: a légkondicionált utastérben korszerű utastájékoztató rendszert, audiovizuális szórakoztatórendszert, vezeték nélküli internetet (wifi) és 230 voltos hálózati csatlakozókat lehet majd használni. Ez pedig komoly versenyelőnyt jelent majd a CFR Călători jelenlegi, már igen lezüllött Desiro-motorvonataihoz képest.

Az infrastruktúrát kezelő CFR sincs könnyű helyzetben. A korábbinál több költségvetési forrásra lenne szükség a csökkenő színvonalú vonalhálózat állapotának stabilizálásához, de a kormány és a parlament már nem fog puszira állami támogatást megszavazni a társaság számára. Projektszinten kell a költségeket kimutatni, hogy meg lehessen indokolni a támogatási igényeket. Úgy tűnik, új utakat kell járni a szomszédban és a szocialista vasút szelleme Romániába is már csak kísérteni jár.

* *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Magyar tulajdonba került a Dunakeszi Járműjavító Kft.

iho/vasút   ·   2022.06.29. 15:00

A Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. megszerezte a TMH International AG tulajdonrészét a Dunakeszi Járműjavító Kft.-t birtokló TMH Hungary Invest Zrt.-ben, ezzel a nemzetgazdaság szempontjából stratégiai jelentőségű vállalat teljes egészében magyar tulajdonba került.