Szingapúr megőrizte előkelő státuszát, Abu Dzabi belépett a tengeri városok elitjébe

iho/hajózás   ·   2024.04.23. 12:00
Szingapúr, kikötői részlet

Megjelent a norvég minősítőintézet, a Det Norske Veritas legújabb, a legjobb tengeri városokat listázó jelentése. Akadnak ugyan meglepetések, de Szingapúr betonbiztosan őrzi első helyét. 

A Det Norske Veritas (DNV) öt szempont alapján határozta meg a tengeri (de nyugodtan használhatjuk a kikötő-) városok rangsorát:

  • mennyire fontos a szerepe a hajózásban,
  • hajózási pénzügyek és jogi háttér,
  • technológia (kutatás, fejlesztés, oktatás, innováció, hajógyártás és -javítás),
  • kikötői és logisztikai szolgáltatások,
  • vonzerő és versenyképesség.

Ezeket a kategóriákat 45 különböző értékelési mutató segítségével vették górcső alá (idén például először szerepeltek ezek között a zöld átállással kapcsolatos tényezők), a minősítési folyamatban 190 szakértő vett részt. Szingapúr (nyitóképünkön: város és kikötő) három osztályban – szerep a hajózásban, kikötő és vonzerő – végzett az első helyen, továbbá bejutott az első ötbe a technológia és a pénzügyek kategóriában. Ezeken túlmenően a zöld technológia alkalmazása terén is megszerezte az első helyet. A szakértők az eleve stratégiai fontosságú kikötő Szingapúr sikerét a tengerhajózási alágazat támogatására és növekedésére irányuló, gondosan átgondolt kormányzati politikának, valamint a szingapúri vállalkozások kapacitásfejlesztését és folyamatos modernizálását szorgalmazó következetes erőfeszítéseknek tulajdonítják.

Nem történt változás a további három tengeri város sorrendjében sem: Rotterdam, London és Sanghaj a további befutók sorrendje. Az első tíz maradék pozícióiban azonban már akadt mozgás: Oslo, New York, Hamburg és Koppenhága javított korábbi helyezésén, a koreai Puszan pedig először jutott be a top10-be. Hongkong viszont jelentősen visszaesett, a hanyatlást jelzi, hogy 2019-ben a negyedik, 2022-ben pedig még a hatodik volt, ezúttal azonban csak a 12. Felfelé kapaszkodnak a Közel-Kelet nagy csomópontjai. Abu Dzabi figyelemre méltó javulást mutatva a 32. helyről a 22. helyre ugrott. A DNV megállapítása szerint a stratégiai szemlélet és a konzekvens támogatások teszik vonzóvá az Egyesült Arab Emírségek fővárosát, hozzátéve, hogy a szomszédos Dubaj (most a 11.)  is jó úton halad, és néhány éven belül megvetheti lábát a legjobb öt között.

Ami pedig az egyéb részleteket illeti, London kimagaslóan a legjobb pénzügyi- és jogi hátteret nyújtja a tengerhajózási társaságoknak, Athén megtartotta a második helyet a főbb hajózási központok jegyzékében, ami a hajótulajdonosok és -üzemeltetők jelentős pireuszi koncentrációját tükrözi; a tengeri városok közül messze a legnagyobb és legértékesebb, továbbra is gyarapodó hajóflottával büszkélkedő Athén amúgy összességében a 35. helyen áll. Ennek az a magyarázata, hogy kikötője elsősorban a helyi, görög, nem pedig a nemzetközi hajózási társaságokat szolgálja ki. Ezért utóbbiak figyelmüket más, kiemelkedő hajózási központok, nevezetesen Szingapúr és Dubaj felé fordították. Puszan elsősorban megakikötőinek, hajógyárának és annak köszönheti elsőtízes pozícióját, hogy a város a tengertudományok, a kutatás és fejlesztés központja, így számos releváns intézménynek ad otthont, például a Koreai Tengerészeti Intézetnek, a Koreai Óceántudományi és Technológiai Intézetnek, a Nemzeti Halászati Termékek Minőségbiztosítási Intézetének, a Koreai Hidrográfiai és Oceanográfiai Ügynökségnek, továbbá a Koreai Nemzeti Tengerészeti Múzeumnak (ésatöbbi).

Érdemes ellátogatni az elemzésért a DNV honlapjára – formális regisztrációt követően a minősítőintézet elküldi a felhasználónak a dokumentumot.

Összetett

  1. Szingapúr
  2. Rotterdam
  3. London
  4. Sanghaj
  5. Oslo
  6. New York
  7. Tokió
  8. Hamburg
  9. Koppenhága
  10. Puszan

Szerep a hajózásban

  1. Szingapúr
  2. Athén
  3. Tokió
  4. Sanghaj
  5. Hamburg

Hajózási pénzügyek és jogi háttér

  1. London
  2. New York
  3. Oslo
  4. Szingapúr
  5. Tokió

Technológia

  1. Puszan
  2. Szingapúr
  3. Oslo
  4. Sanghaj
  5. London

Kikötő/logisztika

  1. Szingapúr
  2. Sanghaj
  3. Rotterdam
  4. Ningpo
  5. Hamburg

Vonzerő/versenyképesség

  1. Szingapúr
  2. Rotterdam
  3. London
  4. Koppenhága
  5. Hamburg

 

 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek