Teljes mellszélességgel az egyeskocsi-fuvarozásért Németországban is

iho/vasút   ·   2021.05.28. 12:15
rendezopalyaudvar

Tizenkét német árufuvarozó vasúttársaság közösen létrehozta az úgynevezett A Jövő Egyeskocsi-szállítási Hálózatát. A cél a vasúti árufuvarozás további növelése.

A Railway Gazette arról ír, hogy az Albtal-Verkehrs-Gesellschaft, a Bentheimer Eisenbahn AG, a Chemion Logistik GmbH, a DB Cargo, a Duisburger Hafen AG-hoz tartozó Duisport Rail, a Flex Bahndienstleistungen GmbH, a Kreisbahn Siegen-Wittgenstein, a Mindener Kreisbahn, a RheinCargo GmbH, a Rheinhafen Krefeld, a Südwestdeutsche Landesverkehrs AG és a Westfälische Landes-Eisenbahn GmbH által alkotott, A Jövő Egyeskocsi-szállítási Hálózata (Netzwerk Zukunft Einzelwagenverkehr, NZE) elnevezésű konzorcium célja, hogy annyi áruforgalmat tereljen át a közútról a vasútra, amennyit csak lehet. Ez megegyezik az Európai Unió azon célkitűzésével, mely szerint a vasútnak 2030-ra 25 százalékot kell elérnie az árufuvarozási piacon betöltött részesedésében. A kezdeményezés mellé állt a Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége (Verband Deutscher Verkehrsunternehmen, VDV), valamint az Európai Vasutak Hálózata (Netzwerk Europäischer Eisenbahnen, NEE) is. A VDV szerint az egyeskocsi-fuvarozás elősegítése és megszilárdítása még versenyképesebbé és vonzóbbá teszi majd a vasutat. A DB Cargo szerint a vasút piaci részesedése Németországban jelenleg 18 százalék körül van az árufuvarozásban, az egyeskocsi-forgalom pedig a gazdaság fontos gerince. A klímabarát vasúti logisztikából számos ipari ügyfél, a térség közepes méretű vállalatai, valamint fogyasztási vagy mezőgazdasági termékekkel foglalkozó új ügyfelek is profitálhatnak.

A VDV által koordinált, újonnan alapított hálózat célja, hogy elkötelezze magát a közös egyeskocsi-fuvarozás mellett, továbbá vonzó javaslatokkal akarja reklámozni a vasúti szállítás előnyeit, lehetővé téve a modális váltást, vagyis az áruszállítás közútról vasútra történő terelését. Szintén előfeltétel a műszaki újításokkal kapcsolatos megfelelő információszolgáltatás, valamint a digitalizálás terén a jobb adatmegosztás érdekében végzett közös munka. A partnerségre lépett vasúttársaságok ezen lépésekkel akarják javítani a versenyt az egyeskocsi- és az intermodális piacon. Ezen felül megbízható áttekintést tesznek közzé az egyeskocsi-szállítás meglévő hagyományos és multimodális rakodási lehetőségeiről. Ennek köszönhetően még a vasúti hozzáféréssel nem rendelkező kisebb társaságok is keresni fogják az egyeskocsi-piac multimodális szállítási lehetőségeit.

Az Európai Vasutak Hálózata a kezdeményezést üdvözölve hisz abban, hogy a lépés hozzá fog járulni az egyeskocsi-forgalom növekedéséhez. Végtére a vasúti árufuvarozás legnagyobb ellenfele a közúti áruszállítás, ennek érdekében hozta össze a kezdeményezés az iparág számos résztvevőjét. Az NEE kihangsúlyozza a hálózat sikeréhez szükséges előfeltételeket is. A legfontosabb, hogy szükség van politikai támogatásra egy, a vasúti és közúti szállítás között egyenlő versenyfeltételeket teremtő keret felépítése által. A befektetések terén is döntő fontosságú a vasút előnyben részesítése. Ezzel egyidejűleg a vasúti infrastruktúrakezelő DB Netz AG-t is a még nagyobb megbízhatóságra ösztönzik annak érdekében, hogy a vasúti árufuvarozás minden téren növekedhessen. A VDV szerint a vasút Németországban jelenleg 50 millió tonna árut mozgat évente, naponta húszezer kamionfuvartól mentesítve az utakat, évi másfél millió tonna szén-dioxid kibocsátását megelőzve.

De mi is az az egyeskocsi-fuvarozás? A vasúti szállítás e módjánál a különböző megrendelők mindössze egy-egy vagy csak néhány tehervagont rakodnak meg és szállíttatnak el, ezekből egy kisebb szerelvény áll össze. Ezekből a kocsicsoportokból a nagyobb csomópontokon egy teljes tehervonatot képeznek, majd a megfelelő végcsomóponton ismét kisebb egységekre bontva fuvarozzák el azok célállomásaira. Az egyeskocsi-fuvarozásra a mennyiség, az idő és a kapcsolatok szempontjából is a rugalmas tervezés és az egyedi foglalás jellemző, ennek köszönhetően rövid időn belül lehet szállítani az árukat, összekötve Európa gazdasági központjait, sőt, még annál is sokkal távolabbra érve – számol be a Rail Freight.

(Nyitókép forrása: Rail Freight)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek