Teljesen automata vonatot tesztelhetek az oroszok
A próbákat 2023 nyarán végzi majd az Oroszországi Vasutak (RZSD) egy speciálisan felszerelt Lasztocska motorvonattal. A cél a GoA4-es automatizálási szint engedélyeztetése.
A tesztelésre szánt, Siemens Desiro RUS típusú szerelvény jelenleg megépítés alatt áll a Siemens és az Ural Locomotives (Uralszkije Lokomotyivi) közös üzemében. A várhatóan 2022-ben elkészülő vonatra négyes automatizálási szintű automatikus vonatirányítást (GoA4) fognak telepíteni, mely lehetővé teszi a mozdonyvezető nélküli közlekedést. A tesztszerelvény a tervek szerint 2023-ban szerzi majd meg az automatikus közlekedéshez szükséges engedélyeket. Az RZSD a tesztek eredményeinek kiértékelését követően dönt majd arról, hogy menetrend szerint is üzemelteti-e az automata vonatokat – jelentette be az orosz vasúttársaság kutatási intézetének, az NSC NIIAS igazgatóhelyettese, Pavel Popov a hollandiai Utrechtben az automatikus vonatüzemeléssel (ATO) kapcsolatban rendezett eseményen.
A tesztidőszak első évében az RZSD egyik mozdonyvezetője fogja felügyelni az automatikus rendszert, kipróbálva azt minden körülmény mellett, hogy összes, az utasokat esetlegesen veszélyeztető helyzetet ki lehessen zárni. A különböző évszakok időjárási körülményei közötti viselkedést is részletesen megvizsgálják, kiváltképp a kihívást jelentő orosz telet.
Popov elmondta: Oroszország számos vasútautomatizálási projekten dolgozik. 2017-ben automata üzemű tolatómozdonyokkal végeztek próbákat, 2019-ben és 2020-ban pedig egy-egy, GoA3-as rendszerrel felszerelt Lasztocskát teszteltek személyszállító vonatokként. Az orosz Desirókat idén szeptemberben menetrend szerinti járatokon is bevetették. Ezen menetek során a járművek teljes mértékben önállóan üzemeltek, vészhelyzeti beavatkozás esetére azonban a vezetőálláson tartózkodott egy mozdonyvezető.
A szerelvényeket kamerákkal, infravörös érzékelőkkel és két Lidar (lézer alapú távérzékelő) szenzorral szerelték fel. A vonat pontos helyzetének meghatározását műholdas navigáció, inerciális mérőegység (IMU), szimultán lokalizáció és térképezés (SLAM), gyorsulásmérő, valamint nagy felbontású térképek és algoritmusok egyidejű használatával érik el. Lényeges, hogy az észlelés rendben működjön, mivel Oroszországban a pálya gyakran nem elzártan fut, így az emberek a síneken sétálnak végig. Ha a szerelvény embert észlel a pályát, automatikusan kürtöl és csökkenti a sebességet.
A következő lépés az RZSD számára, hogy a tesztszerelvénnyel igazolja a GoA4-es szint biztonságosságát. Ezen felül az önvezető autókhoz hasonlóan szabványokat kell meghatározni a teszteléshez, például a tesztobjektumok típusát. A GoA4-gyel a vonat teljesen automatikusan tud haladni, és végre tudja hajtani a személyszállítás során szükséges összes műveletet, például az ajtók nyitását és zárását – adja hírül a Rail Tech.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Wikipedia)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!