Automata tehervonatokat tesztelnek a Betuwe-vonalon

iho/vasút   ·   2025.11.04. 12:00
ato_vectron_betuwe

Az egyéves tesztprogram része egy, a fővonali teherszállítási műveletek automatizálását lehetővé tevő, gyártásra kész berendezések kifejlesztését célzó projektnek, elősegítve a közútról vasútra történő modális váltást.

A dél-hollandiai Kijfhoek telephelyen a napokban elindított programot a DB Cargo a német repülőgépipari kutatóközpont DLR-rel, a Hitachi Raillel és a Remoottal partnerségben valósítja meg a német szövetségi közlekedési minisztérium (BMV) A jövő vasúti árufuvarozása (Zukunft Schienengüterverkehr, Z-SGV) elnevezésű innovációs programján keresztül érkező, 18,9 millió eurós (aktuális árfolyam alapján hozzávetőlegesen 7,3 milliárd forintos) támogatásból.

A holland infrastruktúra-kezelő ProRailtől elmondták, azért a Betuwe-vonalat választották ki ellenőrzött tesztelési környezetnek, mivel azt kizárólag tehervonatok használják, fel van szerelve az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszerrel (ERTMS), továbbá szintbeni útátjárók sem találhatók rajta.

A próbákhoz két Siemens Vectron villamosmozdonyt alakítottak át automatikus és távirányítású üzemre Köln-Gremberg-i műhelyben, a gépek rakott, de nem kereskedelmi célú rakománnyal terhelt kocsikat fognak vontatni. A Hitachi Rail automatikus vonatüzemet (ATO) lehetővé tevő fedélzeti rendszere digitális útvonaltérképet használ a vonat automatikus gyorsításához, fékezéséhez és megállításához, miközben anélkül tartja be  az előírt menetrendet és áll meg a megfelelő helyen, hogy a mozdonyvezetőnek be kellene avatkoznia.

A szerelvények két automatizálási szintnek (Grade of Automation, GoA) megfelelően fognak közlekedni: a GoA2-nél egy mozdonyvezető felügyeli a működést a vezetőfülkében, a GoA4-nél viszont csak távfelügyelet lesz, igaz a tesztek során egy kis csapat mindig jelen lesz a fülkében.

A próbákat követően átfogóan fogják értékelni az ATO-technológia szabványosításának és tanúsításának elősegítése, valamint a szélesebb körű európai bevezetés érdekében, az északi-tengeri kikötők és Észak-Olaszország között vezető Rajna–Alpok korridorvonalat is beleértve.

A ProRail szerint a GoA4 teljes körű bevezetése húsz–harminc százalékkal növelheti bizonyos folyosók kapacitását, az energiafogyasztást tíz–tizenöt százalékkal, az üzemelési költségeket pedig akár húsz százalékkal is csökkentheti, következetesebb vezetést és kevesebb nem tervezett állásidőt nyújtva.

A holland környezetvédelmi és tömegközlekedési minisztériumtól elmondták, az innovatív technológiáknak köszönhetően a vasút biztonságosabbá, hatékonyabbá és fenntarthatóbbá válhat. A kísérleti projekttel megmutatják, hogy a tehervonatok automatikus közlekedése nem egy jövőbeli dolog, hanem egyre inkább napjaink valóságává válik, felkészítve a vasutat a jövőre – jelenti a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön az egyik tesztmozdony. Kép forrása: ProRail / Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek