Tovább esik az üzemanyagfogyasztás

iho   ·   2013.04.12. 13:54

A Magyar Ásványolaj Szövetség statisztikáit szerint 2013 első negyedévében 4 százalékkal kevesebb üzemanyag fogyott a hazai kutakon. A visszaesésből akárcsak az előző negyedévben a legnagyobb arányban a 95-ös benzin vette ki a részét, de a gázolajból is kevesebb fogyott. A 98-as prémium benzin is feladta a küzdelmet, melyből év/év alapon ismét kevesebb fogyott – írja a portfolio.hu.

Magyarországon 2013 első negyedéve során a fogyasztás 583 millió litert tett ki. Ennél alacsonyabb érték 2005 óta még soha nem volt.

A hazai üzemanyag-fogyasztás visszaesése az utóbbi években töretlennek mondható, mostanra a 2005-ben látott szintek alatt járnak a keresleti számok. Ez a rendelkezésre álló jövedelem csökkenésével, illetve az üzemanyagárak utóbbi években tapasztalt tartósan magas szintjével is összefüggésben állt.

Az első negyedévben a benzin fogyasztása újabb 6 százalékkal csökkent, vagyis év/év alapon már tizennegyedik negyedéve mutatkozik csaknem folyamatos csökkenés (mely alól a 2011-es negyedik negyedév volt kivétel 1százalékos növekedéssel). Ennél a gázolaj piaca jóval stabilabban tudta tartani magát, legutóbb 2,3 százalékos visszaesés mutatkozott a fogyasztásban. Az előző negyedévvel szemben most nem volt üde színfoltja az adatoknak, még a prémium benzin iránti kereslet is 1 százalékkal lejjebb került.

Annak ellenére, hogy benzin árának emelkedése az utóbbi időszakban megtorpant, az üzemanyag fogyasztása egyre mélyebb szintekre süllyed. A benzin keresletben 29,2 százalékos visszarendeződést lehetett tapasztalni a 2007-es rekordévhez képest, miközben a benzinár 72,5 százalékkal került feljebb.

A gázolaj fogyasztásában ehhez képest valamivel kisebb csökkenés mutatkozott, a 2009-es csúcsokhoz képest mostanra mindössze 10,4 százalékos lemorzsolódást tapasztalhattunk annak ellenére, hogy itt az árak a 2006-os mélyponthoz képest 78,2 százalékkal kerültek feljebb. Ebben szerepe van annak, hogy a gázolaj piacán a lakossági fogyasztás (mely könnyebben reagál a jövedelmi helyzet változására, vagy az ár emelkedésére) súlya alacsonyabb. A cégautók zöme is gázolajat tankol, miközben a fuvarozók is ezen üzemanyagot használják fel, márpedig esetükben a gazdasági kilátások változása fontosabb mozgatórugó lehet az árak alakulásánál.

Kapcsolódó hírek