Új hírek új típusokról: az amerikai és a kínai, az európai és az orosz
777X, C919, 321XLR, MC-21: hidegpróba, jegesedésteszt Észak-Amerikában, külön farokrészgyártás Hamburgban, orosz gépek összeszerelése Indiában.
A negyedik 777x protopéldány, a WH004, lajstromjele N779XZ, Seattle-ből az alaszkai Fairbanks repülőterére repült, kezdődik a világ legnagyobb kéthajtóművesének hidegpróbája. Stílusos: ez az egyetlen az elkészült gépek közül, amely teljesen fehér festésű, jól illik tehát a mostani havas-jeges alaszkai környezethez.
De persze a tesztek komolyabb dolgokról szólnak: kérdés, hogyan viselkednek extrém hidegben a fémrészek, a gumi. és műanyag alkatrészek, a kenőanyagok, amelyek viszkozitása létfontosságú a mozgó részek működésében. Hogyan indul a segédhajtómű, hogyan viselkednek a hajtóművek a rettenetes mínuszokban, mi történik, ha a sugárfék havat kavar a pályán – ezek is részei a hidegprogramnak. A legkeményebb próba: 24 órára magára hagyják a madarat, majd a teljesen áthűlt gépet kell életre kelteni, a hajtóműveket beindítani, és felszállni. Gyaníthatóan ezalkalommal is külön figyelem övezi a felhajtható szárnyvégek működését.
Történik mindez azután, hogy nyilvánosságra került: a pazar utasszállítóból az eddig ismert 309 helyett csak 191 példányra van fix megrendelés, ami betudható nem egyszerűen a járvány okozta visszaesésnek, hanem annak is, hogy a légitársaságok Covidtól függetlenül kényszerülnek gazdaságosabb működésre, és a legnagyobb férőhellyel repülő gépeket akkor is nehezebb utasokkal teljesen megtölteni, ha nincsenek rendkívüli körülmények.
A Boeing azonban láthatóan ezzel együtt, illetve az első átadás kitolódása ellenére folytatja a tesztprogramot, amelynek során a korábbinál keményebb hatósági szigor kíséri a gépek és rendszereik működését.
Érdekes: épp most tart a fagyosabb észak-amerikai vidékekre egy másik új típus egyik példánya. A kínaiak keskenytörzsű utasszállítója a tervek szerint ebben az évben nyeri el típusalkalmassági engedélyét – legalábbis a kínait. Ennek keretében várják a hírek szerint márciusra a C919-esek egyikét természetes jegesedési próbára, ami nem azonos a hidegteszttel.
Nem is annyira extra hideg környezetbe készülnek a géppel: Ontario államban a London International lesz a helyszíne ezeknek a próbáknak, egy ottani tesztközpont segítségével, amikor a szokásos hőmérséklet mínusz négy fok körüli, magas páratartalommal. A próbák során elsősorban azt kell tisztázni, melyek a gépnek azok a részei, amelyeken különösen erős a jéglerakódás. A „szokásos” hidegtesztet már decemberben elvégezték Belső-Mongóliában.
Az Airbus erősen készül a 320-as gépcsalád legújabb tagjának a gyártására. A különlegesen nagy hatótávolságú A321XLR törzsének hátsó részét a friss híradások szerint külön gyártósoron szerelik majd össze a hamburgi gyártóközpontban. Az ok: a magasabb üzemanyagigény miatt az XLR egy méretes plusz tartályt kap a hátsó szekcióban, ehhez kell külön beépíteni a további vezetékeket, mérőrendszereket, pumpákat. Hogy mindennek elkészítése ne zavarja a szokásos rendben történő gyártást, ezt a részt tehát elkülönítik, így az XLR összeszerelés felfuttatása is könnyebb lesz, anélkül, hogy az egyfolyosós gépek produkciója emiatt késne.
Az XLR az a program, amit az Airbus a járvány ellenére nem tett félre időlegesen sem, mert ebben látja az európai konzorcium a legfontosabb piaci tényezőt a Covid utáni korszakban is, amikor szükség lesz a nagy hatótávolságú, de keskenytörzsűként gazdaságosabb utasszállítókra.
Végül érdekes projektekről számolt be az orosz repülőgépipari konszern, a Rostec egyik igazgatója mindkét, most készülő új orosz utasszállító kapcsán: az Il-114-300-as, légcsavaros-gázturbinás regionális utasszállítót, amelynek első példánya tavaly decemberben szállt fel, Indiában szerelnék össze, az ottaniak számára megfelelő módosítások elvégzése után. Viktor Kladov a Bangalore-ban tartott Aero India, a jelentős nemzetközi repülőszalon alkalmából ugyancsak beszélt az orosz-indiai együttműködésről az MC-21 kapcsán. Megvalósulhatna az ottani karbantartó-javító és kiképző központ valamit alkatrészraktár mellett néhány szerkezeti elem gyártása illetve „akár a gép részelemekből történő összeszerelése is” – ha a lenne hozzá egy nagy megrendelés kétszáznál több példányra.
Mint ismert, a típust eddig nagyrészt orosz légitársaságok kötötték le, de az orosz gyártó bízik az MC-21 sikerében az ázsiai piacokon is, mert olcsóbb lesz, mint vetélytársai, az egyfolyosós Airbus és Boeing konstrukciók, igaz, a kínai egyfolyosóst is hasonló árlogika szerint szeretnék sikerre vinni, szintén elsősorban a keleti illetve afrikai térségekben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!