Üzemben a CMA CGM Marco Polo
A francia CMA CGM konténerszállítási és hajózási vállalat 396 méter hosszú és 53,6 méter széles óriáshajója tavaly november elején készült el a dél-koreai Daewoo Shipbuilding and Marine Engineeringnél (DSME). A Marco Polot pár nappal később vízre is helyezték, ezzel letaszította a konténerszállítók képzeletbeli trónjáról az Emma Maersket, ami ráadásul nemrégiben súlyos balesetet is szenvedett.
Az Explorer-osztályú CMA CGM Marco Polo bruttó hordmennyisége 187625 tonna, azaz ennyi terhet tud szállítani, beleértve a konténereket, a hajó teljes felszerelését, a huszonhét fős személyzetet és az üzemanyagot. A Marco Polo TEU-kapacitása 16020, azaz összesen ennyi konténerrel lehet megpakolni; ez a mennyiség bőven meghaladja az Emma Maersk által szállítható, 14770 darabos értéket. A híres világutazó kereskedőről elnevezett monstrumnak az éven még két testvére lesz; a szériából hármat épít meg a DSME.
A London kikötőjéhez lajstromozott, így az Egyesült Királyság zászlaja alatt hajózó vízi óriás teljes űrtartalma 175343 bruttó regisztertonna, az üzemanyagtartályt, a személyzeti szállást, a parancsnoki hidat, a ballaszttartályokat, a gépteret, az élelmiszerraktárt, a szivattyúkat, valamint a műhelyeket és a készletraktárt leszámítva 85361 nettó regisztertonna.
A hatalmas konténerszállító meghajtásáról a finn Wärtsilä 80080 kilowatt teljesítményű, 14RT-flex96C típusú, tizennégy hengeres, kétütemű, turbófeltöltéses dízelmotorja gondoskodik. A hajó 13,5 méter magas, 26,5 méter hosszú, 2300 tonnás „szíve” akár 7603850 newtonméteres nyomatékot is képes leadni percenként 102-es fordulatszámon, ezzel akár 25 csomós (46-47 kilométer per órás) óránkénti sebességre gyorsítva az úszó konténerhegyet.
Mivel a CMA CGM követője a fenntartható fejlődés politikájának, így a Marco Polon is számos korszerű és környezetkímélő megoldást alkalmaztak. Az elektronikusan vezérelt, számítógépek által felügyelt motor átlagosan három százalékkal kevesebb üzemanyagot és akár 25 százalékkal kevesebb kenőolajat használ. Az úgynevezett Pre-Swirl Stator, vagyis az örvény előtti állórész a hajócsavarról egyenesen felfelé engedi áramlani a vizet, növelve ezzel a hajócsavar hatásfokát. A Pre-Swirl Stator a kormánylapát csavart belépőélével együtt optimalizálja a hajó hidrodinamikáját – azaz a víz áramlását –, továbbá 2-4 százalékkal csökkenti a motor energiafelhasználását és széndioxid-kibocsátását is. Az EGB elnevezésű, kipufogógáz-elvezető rendszer javítja a hajó energetikai hatékonyságát, valamint alacsony sebességnél másfél százalékkal csökkenti az üzemanyag-fogyasztást. A hajótest tervezésekor fontos szempont volt, hogy érzékelhető mértékben javuljon a hajtóerő. A hajót ballasztvíz-kezelő rendszerrel is ellátták, ami a hajó egyensúlyát biztosító ballasztvíz cseréjekor különböző fertőtlenítőanyagokkal tisztítja azt, védve és megőrizve ezzel az óceánok biodiverzitását, azaz biológiai sokféleségét – adja hírül sajtóközleményében a CMA CGM.
A CMA CGM Marco Polo méretbeli egyeduralma nem fog sokáig tartani: a DSME már készíti a Maersk EEE-osztályú, 400 méter hosszú konténerszállítóinak első példányát, amire 18000 konténert lehet majd rakni, azonban óriási merülésük miatt nem használhatják az amerikai kontinens kikötőit és a Panama-csatornát sem.
A marseilles-i székhelyű CMA CGM a világ harmadik legnagyobb konténerszállító cége. A csak Franciaoszágban több mint négyezer, világszerte összesen tizenhétezer embert foglalkoztató társaság majdnem négyszáz hajóval szállít százötven ország körülbelül négyszáz kikötője között, megközelítőleg kétszáz útvonalon. A CMA CGM Marco Polo a French Asia Line 1 (FAL 1) elnevezésű tengeri útvonalon közlekedik Sanghaj és Hamburg között – számol be az Attraktor Blog.