Véletlenek márpedig nincsenek?

Mészáros Gergely   ·   2011.12.11. 17:00
cimkepCRW_0818

Mozgalmas a hétvége a bajor fővárosban. A december 11-én esedékes menetrendváltás Németországban nemcsak a vasúti, hanem az ehhez kapcsolódó városi közlekedésben is változásokat hozott. A legfontosabb esemény a villamos meghosszabbítása Effnerplatz és St. Emmeram között, ezzel együtt pedig a villamoshálózatot is átszervezték. A 4,3 kilométer hosszú új szakaszon az új végállomással együtt kilenc megálló épült, az első kapavágás pedig 2010 májusában volt.

Ottani szemmel nézve különlegesség, hogy a szokásos hosszláncos felsővezeték helyett a jóval egyszerűbb, Budapesten jellemző lengő rendszerű felfüggesztést választották. Ennek okaként azt említették, hogy jóval kevesebb anyag szükséges hozzá, továbbá a tartóoszlopok is könnyebbek lehetnek, ráadásul a legfeljebb 50-60 kilométer per órás sebességhez több mint megfelelő ez az egyszerűbb rendszer.

Innen az Effnerplatzról indul a villamos meghosszabbítása, amely a háttérben levő, Mae West nevű műalkotás alatt megy át. 17-es villamost viszont már nem láthatunk erre<br>Kattintásra galéria nyílik a szerző fotóiból</br>

Az új szakaszon a 16-os villamos fog közlekedni, amelynek eddig a Sendlinger Tor volt a végállomása. Isartor és Effnerplatz között eddig a 17-es és a 18-as villamos közlekedett eltérő útvonalon. Most a 16-os a 18-as érintett szakaszát járja be, a 18-as pedig a 17-esét. A 27-es villamos Petuelringtől indulva immár nem Schwanseestraßéig közlekedik, végállomása az eddig a 16-os által használt Sendlinger Tor lett. A kimaradó déli szakaszon a 17-es jár majd. Iskolaidőben a reggeli csúcsban a 18-as is bejárja majd az új szakaszt, de ezen az időszakon kívül csak a 16-os közlekedik majd St. Emmeramba, amely emiatt immár vasárnap és ünnepnapokon is jár majd. Az átszervezések miatt csak a 27-es volt déli szakaszán változott a követési idő, ott az eddigi 7,5 helyett 10 percenként jön majd a villamos.

A többletjárműigény és a Variobahnok hatósági engedélyezésének csúszása miatt felmerült, hogy a hálózat más részein korlátozásokat vezessenek be. Ennek a 12-es villamos Scheidplatz és Leonrodplatz közötti szakasza esett volna áldozatul, ahol 112-es jelzéssel villamospótló buszok jártak volna, továbbá az új útvonalon közlekedő 17-es déli szakaszán szintén buszok segítettek volna be a villamosok mellett. Ámde az illetékes hatóság végül ismét (hiszen előzetes típusengedély birtokában már 2010-ben járhattak forgalomban) engedélyezte az új Stadler villamosok közlekedését, de egyelőre csak a 19-es, 20-as és 21-es vonalon. Miután nemrégiben ismét elkezdték próbafutásaikat az új villamosok, így sejthető, hogy ezúttal immár a végleges hozzájárulás is hamarosan várható. Hogy a forgalomkorlátozásokkal járó blamázs volt-e az oka a furcsa időzítésnek vagy sem, annak eldöntését a kedves olvasóra bízzuk.

Ennek ellenére a 12-es részleges pótlása nem marad el, ugyanis a járművezetők beosztását már nem tudták módosítani. Amint a megrendelt 14 jármű megérkezik, további fejlesztések várhatóak. A 17-es villamos vonalán részben a déli szakasz kismértékű ritkulását ellensúlyozva csak nagyobb befogadóképességű járművek közlekednek majd. A 27-esen a mai 7,5 helyett 6 perces követés lenne, továbbá csúcsidőben a 15-ös és a 25-ös villamosok közös szakaszán a mai 6-6-8 perc helyett ötpercenként jönne egy villamos, amellyel így a kifutó grünwaldi szakaszon is egyenletesen, 10 percenként járna a villamos a mostani 8-12 perc helyett.

Ugyan a metróhálózaton idén nem adtak át további hosszabbítást, mégis történt változás a föld alatt is. A reggeli csúcsban új metróviszonylat indul U7 jelzéssel az U1 vonalán található Westfriedhof és az U5 egyik állomása, Neuperlach Zentrum között. A budapesti viszonyokhoz szokva furcsának tűnik ez, hiszen itthon a két nehézmetróvonal ugyan kapcsolatban van egymással, de nem átjárható, míg a müncheni metróhálózaton sok kapcsolódási pont van, amelyet immár egy közvetlen viszonylattal is kihasználnak. Az U7 jórészt az U1 és az U2 vonalán halad, amelyek ma egy csoportot alkotnak, majd Innsbrucker Platz állomáson ágazik el, és az U5-ösön éri el a végállomását. Igaz, ez nem újdonság, 1980-ban az U1 és U2 első szakaszának átadásakor is így járt a metró, csak később, az U5 elkészültével alakult ki a mostani állapot.

Kevésbé látványos, de több buszjáratot is sűrítettek, vagy pedig szóló helyett csuklós járművek közlekednek. Az utóbbi időkben folyamatosan bővülő menetrendi kínálat azonban egyre több járművezetőt is igényel. A megfelelő mennyiségű és minőségű személyzet biztosítása immár problémákba ütközik, emiatt München közlekedési vállalata, az MVG az elkövetkező mintegy két évben 300 új járművezetőt kíván alkalmazni. Ez nemcsak azért újdonság, mert eddig kizárólag a városi közszolgáltató holding munkatársai voltak ezek a dolgozók, hanem amiatt is, mert egyre több járművezető éri el a nyugdíjkorhatárt, továbbá a fluktuáció is jelentős a nem túl magas fizetések miatt.

Magyar szemmel ugyan álomszerűnek hangzanak az 1400-1500 eurós fizetések, ott azonban ezek nem számítanak túl soknak, ráadásul ennek jó részét elviszi a lakhatás, hacsak nem olyan szerencsés valaki, hogy saját lakása van. Így az MVG úgy döntött, hogy az újonnan felveendő dolgozók a mainál magasabb fizetést és több „szociális juttatást” kapnak, bár ez utóbbi tartalmáról nem tudni többet. Mindezekért cserébe jobb német nyelvtudást (!) és mélyebb tarifa-, valamint hálózati ismereteket várnak majd el. Érdekesen hangzik ez mindenesetre annak tükrében, hogy Budapesten eközben éppen a járművezetők fizetésének csökkenéséről is szó van.

Kapcsolódó hírek