Washington blokkol: nem lesznek horvát F-16-osok, iráni S100-asok

iho   ·   2019.01.15. 11:15
100thcim

Váratlan fordulat: a tavalyi megállapodás ellenére a horvát légierő mégsem számíthat azokra az F-16-osokra, amelyeket Izraeltől szerzett volna be. A tizenkét gép az izraeli légierő korai A/B sorozatú F-16-osai közé tartozik, az üzletre a washingtoni adminisztráció még tavaly nyáron előzetes engedélyét adta, ami a szokásos eljárás, ha egy ország egy harmadik  államnak ad el amerikai eredetű haditechnikát.

Az Egyesült Államok hatóságai azonban decemberben váratlanul megváltoztatták a korábbi döntésüket. Az ügy az izraeli sajtó szerint téma volt Netanjahu és az amerikai külügyminiszter tárgyalásain is, de az izraeli kormányfő sem tudta rávenni a partnerét a tiltás feloldására.

A kiszivárgott hírek szerint az amerikaiaknak az lenne a fontos, hogy az F-16-osokról eladás előtt szereljék le mindazokat a fejlesztéseket, amelyeket a gépek már izraeli szolgálatuk közben kaptak, ez azért is érdekes kérdés, mert a modernizáció az évek során jelentős részben nem amerikai, hanem izraeli technológiával történt. A jeruzsálemi kormánynak azért is fontos az eladás, mert az öregebb, kisebb harcértékű eszközöktől megszabadulva tudnak megfelelő helyet és műszaki, illetve hajózó-kapacitást biztosítani a légierő most beszerzés alatt lévő F-35 Lightning harci gépeinek.

A horvátok részéről a történet furcsasága, hogy a déli szomszédunk szintén NATO-tag, vagyis Washington megbízható partnerének számít, miközben épp tagsága kötelezettségeként, és épp a nagy atlanti államok, többek közt az Egyesült Államok sürgetésére kellene teljesítenie az előírt, a GDP két százalékát kitevő katonai beruházási arányt, de az F-16-os-beszerzés meghiúsulása ezt is veszélyezteti. Nem beszélve arról, hogy Zágrábnak most már valóban elég sürgős lenne MiG-21-esei lecserélése – ezügyben az amerikai döntést követően a horvát kormány hírek szerint újra felvette a tárgyalások fonalát a harcigép-tender korábbi más jelentkezőivel, többek közt a svédekkel is, nyilván a svéd légierő korai Gripenjei beszerzéséről.

A washingtoni adminisztráció másik, nem annyira váratlan határozata az orosz Szuhoj cég S100-as utasszállítójának exportját tiltja meg – Iránnak. Mint ismeretes, a Superjet eredetileg széleskörű nemzetközi kooperációban készült, most azonban az új variáns R (Russia) kóddal fut, amelyben már „maximális mértékben” helyettesítik az oroszok a külföldi berendezéseket, például a hajtóműveket is, de ez a folyamat is csak tíz százalékra csökkenti az amerikai eredetű részegységek jelenlegi huszonkét százalékos arányát.

Az S100-as az elképzelésekhez képest nem túlságosan sikeres a nemzetközi piacokon, eddig 148 példányát sikerült forgalomba állítani, de az eredeti tervek szerint Irán százat vett volna a gépből, elsősorban belföldi légiközlekedése megújítására. A nukleáris ügyekkel kapcsolatos szembenállás és a szankciók megújítása azonban, más nagy gyártókhoz hasonlóan – az Airbus és a Boeing is 100-100 gépes üzletben reménykedett – a Szuhoj gépe esetében is alaposan megváltoztatta a helyzetet, igaz, ebben az esetben az egész üzlet nem esne kútba, az Aseman Airlines és az Iran Tours kétmilliárd dollár értékben negyven gép beszerzésére kötött szerződést, amely azonban – legalábbis legálisan – nem teljesíthető.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.