A legcsípősebb curry-nél is erősebb: elkészült az Indian Railways első új Siemens-villamosmozdonya

Az EF-9K sorozatú gépek óriási, kilencezer lóerős teljesítményét a dedikált tehervonati folyosókon közlekedő nehéz konténervonatok élén fogják kihasználni.
A Siemens Mobility még 2023 januárjában nyerte el az Indian Railways (IR) összesen ezerkétszáz villamos tehermozdony megépítésére szóló, 260 milliárd rúpia (jelenlegi árfolyam alapján bő ezermilliárd forint) értékű tenderét, az alacsonyabb kért árral legyőzve a nagy rivális Alstomot. A Siemens és indiai leányvállalatának, az 1867-ben alapított Siemens India történetének legnagyobb egyszeri mozdonymegrendelésének számító megállapodás értelmében tizenegy év alatt építik meg a vontatójárműveket, ezen felül 35 évig felelnek azok a teljeskörű karbantartásukért is.
A számítógépes rendszerekkel telepakolt, teljesítménye által pedig várhatóan a világ egyik legerősebbikének számító, hattengelyes járműveket az Indian Railways Gudzsarát államban található dahodi üzemében építi meg a Siemens Mobility, 89 százalékos hazai hozzáadott érték mellett, a vasúttársaság dolgozói által. Például az IGBT (szigetelt kapus bipoláris tranzisztor) vontatási berendezéseket Indiában állítják elő, a fékrendszerek terén pedig az amerikai Wabtec szállítja és tartja karban a Tamilnádu állambeli Hoszúrban összerakott, integrált mozdonyrendszerekhez (ILS) kifejlesztett berendezését, 13 milliárd rúpiáért (cirka 51 milliárd forintért).
A mozdonysorozatot arra tervezték, hogy egy 4500 tonnás, emeletes konténervonatot akár százhúsz kilométer per órás sebességgel legyen képes továbbítani, ennek köszönhetően a dedikált tehervonati folyosókon a szerelvények jelenlegi húsz–huszonöt kilométer per órás átlagsebessége ötven–hatvan körülire emelkedhet. A személyzet kényelmét légkondicionált vezetőfülke és WC növeli.
A mozdonyok karbantartása az IR visákhapatnami, rájpuri, karagpuri és púnei telephelyein fog zajlani. A sorozatgyártás már gőzerővel zajlik, az első kész EF-9K-t nemrégiben mutatta be a gyártó Dahodban, India vasúti minisztere, Asvini Vaisnau jelenlétében. A kontraktus normál nyomtávú mozdonyok exportra való gyártását is lehetővé teszi, a politikus szerint három éven belül Dahodban akár a tengerentúlra is termelhetnek – számol be a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön az első kész EF-9K. Kép forrása: Asvini Vaisnau / X (Twitter))
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!