Csökkent a Hupac teljesítménye 2023-ban
A logisztikai vállalat szállítási volumene általánosságban 11,7 százalékkal, 975 ezer közúti szállítmányról 845 ezerre esett vissza. Pénzügyileg ez mínusz 6,2 millió eurós konszolidált eredményt jelent.
A Hupac legnagyobb piaci szegmense, az Alpokon keresztül haladó forgalom 7,6 százalékkal, a nem alpesi pedig 14,9 százalékkal volt alacsonyabb. A hamburgi, bremerhaveni, wilhelmshaveni és rotterdami tengeri kikötők tengeri hátországi forgalma is visszaesett, 13,2 százalékkal könyvelhettek el kevesebbet.
A csökkenés elsődleges okai az ukrajnai háborúhoz kapcsolódó európai gazdasági problémák, valamint a megnövekedett vontatási és energiaárak. Ezeken felül infrastrukturális gondok is hozzájárultak ezekhez a számokhoz – például tavaly augusztusban a Gotthárd-bázisalagútban siklott ki egy tehervonat, annyira megrongálva a műtárgyat, hogy azt leghamarabb csak idén ősszel lehet teljes kapacitással visszaadni a forgalomnak.
A rossz minőségű vasúthálózatot is a visszaesés egyik fő tényezőjeként említette a vállalat, különösen Németországban. Ezek a körülmények különféle szűk keresztmetszetekhez vezettek, számos alkalommal késéseket és járatok törlését eredményezve. A szűk keresztmetszet a Rajna–Alpok folyosón még egy ideig biztosan meg is fog maradni, és nem csak németországi részen. Mindezek a problémák jelentősen befolyásolták a Hupac szolgáltatásait: Svájc észak–déli tengelye mentén ötven százalék alá esett a pontosság, a törlések pedig meghaladták a tíz százalékot.
A svájci logisztikai vállalat több olyan intézkedést is javasol, mely legalább részben megoldaná a gondokat. Először is több mellékvágányt kérnek, mely lehetővé tenné, hogy a vonatok fennakadások esetén elhagyhassák a terminálokat vagy a vonal mentén várakozhassanak, míg nem tudják tovább folytatni az útjukat. További 15 millió euróra van szükség a Németország déli része és a franciaországi Elzász régió közötti kombinált fuvarozás fellendítésére.
A Hupac emellett kiemeli a Rajna-völgyi vasútvonalhoz vezető alternatív útvonalak hiánya által okozott problémákat. A társaság szerint prioritásként kellene kezelni a Belgium–Metz–Strasbourg–Bázel vasútvonal korszerűsítését annak érdekében, hogy négyméteres (P400-as szabványú) félpótkocsikat is lehessen rajta fuvarozni. Németországban pedig az emberek azt kérték, hogy egy olyan alternatív vasútvonalat építsenek ki Wiesbaden és Neuwied között, melyen kizárólag teherforgalom zajlana.
Néhány pozitívumot is le tudott azért könyvelni 2023-ban a Hupac. Az egyik ilyen, hogy a társaság a Rajna bal partján, a Worth–Lauterbourg–Bázel útvonalon kezdett el fuvarszolgáltatásokat nyújtani. Ezek a műveletek továbbra is költségesek, mivel hibridmozdonyok és két nyelven tudó mozdonyvezetők szükségesek hozzá. A vállalat 2023-ban elnyerte a Barcelona közelében található La Llagosta terminál üzemeltetésére kiírt tendert, a létesítmény 2025-ben állhat üzembe. A közeljövőben három észak-olaszországi intermodális terminálba is befektetnek majd.
Az idei évre nem számítanak nagy változásokra 2023-hoz képest a Hupacnál. Folyamatban van a társaság hálózatának fejlesztése a kölni Nord terminál átvételével, valamint a the Zeebrugge–Piacenza és a Rotterdam–Brescia szolgáltatások járatsűrűségének növelésével. Egy másik folyamatban lévő projekt a lübecki kikötő összekötése a Hupac hálózatával a ludwigshafeni csomóponton keresztül – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünkön a Hupac Busto Arsiziói terminálja. Kép forrása: Hupac / railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!