Épül a Ništ északról elkerülő vasútvonal
A huszonkét kilométeres egyvágányú, villamosított pálya a niši Ranžirna teherpályaudvartól vezet majd Sićevóig, várhatóan 2027-től.
A 153,6 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül bő 57 és fél milliárd forint) költségű beruházás kivitelezéséről a szerb vasúti infrastruktúra-kezelő Infrastruktura železnice Srbiǰe a napokban állapodott meg az Extra Auto Transport vállalat által vezetett konzorciummal, mely magába foglalja a kínai China Road and Bridge Corporationt is. Az elkerülő megvalósítását az Európai Unió jelentős pénzzel, 35 millió euróval (több mint 13 milliárd forinttal) támogatja, a Niš–Dimitrovgrad szakaszhoz pedig 80 millió eurót (30 milliárd forintot) bocsát rendelkezésre.
A pályaépítés előkészítő munkálatai a napokban meg is kezdődtek Aleksandar Vučić szerb elnök, Goran Vesić szerb közlekedési és infrastrukturális miniszter, a Jelena Tanasković vezérigazgatója, Niš városának hatóságai és a kivitelező vállalatok képviselői jelenlétében. A sínpár a Ništől Dimitrovgradon át a bolgár határig vezető vasútvonal részét fogja képezni.
A szerb elnök elmondta, a fejlesztésnek köszönhetően Görögország és Törökország felé is sokkal rövidebb lesz az eljutási idő, mivel százhatvan kilométer per órával használható pálya jön létre, részben tehermentesítve ezzel a tranzitkamionokkal zsúfolt közutakat. Ha Belgrád és Niš között is emelt, kétszáz kilométer per órás sebességű vasút épülne ki, melyet a következő évek során terveznek, száz perc alatt tennék meg az utat a személyszállító vonatok, a Budapest–Szabadka–Belgrád vonal jelenleg is zajló fejlesztésével együtt pedig mindössze négy és fél óra lenne a menettartam a Budapest–Niš viszonylaton.
Elhangzott: Szerbia az 1878-as berlini kongresszust követően kötelezte el magát a niši vasútvonal megépítése mellett, a fejlesztés azonban komoly ellenállásba ütközött, mivel ortodoxellenesek tartották. I. Milán szerb király határozottan kiállt a vasútépítés mellett, ami három év alatt sikerült is: a munkálatok 1881 júliusában kezdődtek meg, majd 1884-ben át is adták a pályát.
A szerbek jelenleg is tárgyalnak az Európai Unióval a Ništől Preševóig tartó szakasz véglegesítéséről. Ha ez sikerrel jár, akkor már csak az észak-macedónokkal kell beszélniük. Ennek sikerességét követően sokkal gyorsabban lehet majd eljutni Szalonikibe és Athénba. A Brestovacig vezető huszonhárom kilométeres pályaszakaszon már zajlik is a rekonstrukció.
A szerb vasúti infrastruktúra-kezelő szerint a kevesebb, mint három éven (hivatalosan 1035 napon) belül, vagyis a tervek szerint 2027 harmadik negyedévéig megvalósuló elkerülő jelentős terhet fog levenni a niši vasúti csomópontról, mivel a tranzitvonatoknak nem kell áthaladni a belvároson, ezzel a közúti és a vasúti közlekedésbiztonság is javulni fog – a csomópontot jelenleg naponta tizennégy személyszállító és huszonöt tehervonat használja.
A vonalszakasz felgyorsítja a város és a régió fejlődését, mivel Niš városa fontos vasúti csomópont, ami a régiót négy nagy tengeri kikötővel: Isztambullal, Várnával, Szalonikivel és Durhammal köti össze. A környékbeli vasúti infrastruktúra rozoga állapota okán a vonatok átlagos sebessége harminc és hatvan kilométer per óra között mozog. Niš környékén körülbelül harminc kilométernyi vasúti pálya fut, a városon belül huszonkilenc útátjáró található, nagyban befolyásolva a közlekedés biztonságát, továbbá korlátozva a város területi fejlődését. Az északi elkerülő vasútnak köszönhetően viszont sokkal ritkábban lesz lezárva ezen átjárók nagy része, javítva a biztonságot és teret adva a város fejlődésének – számol be a Lok Report.
(Nyitókép forrása: geomehanika.rs)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!