Hamarosan már nagy sebességű vonalon lehet kijutni a madridi repülőtérre

iho/vasút   ·   2023.02.22. 12:00
madrid_barajas_t4

A Lantania és az ASCH Infraestructuras y Servicios konzorciuma hozhatja létre a Chamartín állomást az Adolfo Suárez Madrid–Barajas négyes termináljával összekötő, 8,8 kilométer hosszú, normál nyomtávú pályát.

A konzorcium 21,3 millió eurós (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 8,1 milliárd forintos) árajánlata még tizennyolc százalékkal alacsonyabb is, mint amit a spanyol infrastruktúra-kezelő Adif eredetileg a beruházásra szánt. A költségeket az Európai Unió Helyreállítási Alapjából részfinanszírozzák.

A pálya nyomvonala részben adott: egy széles, 1668 milliméteres („ibériai”) nyomtávú, elővárosi célú vasúti pálya már vezet a repülőtérig, amit annak idején úgy építettek ki, hogy a jövőben a nagysebességű közlekedésre is alkalmas legyen. A 2006-ban átadott 4-es terminálnál lévő állomás peronjai megfelelőek a nagysebességű vonatokhoz, a kétvágányú reptéri szakasz leendő alagútjában részben fonódott vágányok futnak majd. Ez a szakasz most végig fonódott lesz, a második legnagyobb madridi állomás, az 1970-es évek elején épített Chamartíntól az alagútig pedig három és fél kilométer hosszon az egyik vágány épül át normál nyomtávúra. A kétvágányú vonal csak a Chamartín állomás közelében található A-1-es autópálya felüljárója alatt lesz egyvágányú.

A reptéri nagysebességű járatok várhatóan jövőre indulhatnak el. A Madrid központjában található, tavaly júliusban átadott földalatti alagútnak köszönhetően a vonatok az ország északi és déli részéből is el tudják majd érni a repülőteret.

Tervben van egy az Adolfo Suárez Madrid–Barajas repülőtérre vezető, kizárólag nagysebességű járatokat kezelő szakasz is, melynek átadása 2030-ra várható, ennek részletes terveit még az éven bejelentik.

Mindeközben zajlik Chamartín állomás multimodális csomóponttá történő átépítése is: az egymilliárd euró (azaz hozzávetőlegesen 400 milliárd forint) értékű beruházásnak köszönhetően a duplájára nő majd a nagysebességű és elővárosi vasúti kapacitás – jelenti a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön a Madrid–Barajas repülőtér 4-es termináljánál található, ibériai nyomtávú vágány megállója. Kép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.