Havi félmilliárdos pluszköltség a MÁV-nak a koronavírus

iho/vasút   ·   2020.06.18. 16:00
400px_icplusz_szombathely

A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Homolya Róbert a növekedés.hu-nak adott interjút arról, eddig milyen szinten érintette és érinti jelenleg a MÁV-ot a koronavírus. Elmondta: a védekezés okán elrendelt határzárak miatt szinte teljesen megszűnt a nemzetközi forgalom, Európa-szerte 99 százalékkal esett vissza. A járvány csúcsidőszakában a MÁV-nak mindössze néhány bécsi járata közlekedett. Belföldön a távolsági közlekedésben kilencven, a budapesti elővárosi járatoknál pedig nyolcvan százalékkal csökkent az utasok száma.

A járványidőszak kezdete óta a MÁV különböző intézkedéseket vezetett be a vonatokon és a pályaudvarokon az utasok egészégének védelme és biztonsága érdekében. Március közepétől naponta fertőtlenítik a teljes, üzemben lévő járműállományt, ez 1200 motorvonat-egységet és személykocsit jelent. Kiemelt szinten takarítják és fertőtlenítik a közforgalmi és üzemi területeket, a nagyobb állomásokon ingyenes kézfertőtlenítést tettek lehetővé. A MÁV-dolgozók között több mint egymillió maszkot, másfélmillió kesztyűt és 60 ezer liter kézfertőtlenítőt osztottak szét. Május óta a fedélzeten dolgozó kollégáknak és az utasoknak is kötelező a maszk viselése. A 38 ezer munkavállalóval rendelkező MÁV-csoportnál a teljes járványidőszak alatt mindössze négy igazolt koronavírus-fertőzöttet találtak. A vasúttársaság a továbbiakban is mindent megtesz azért, hogy akik a nyári időszakban a vasutat választják, biztonságban érezhessék magukat.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a növekedés.hu-nak adott interjút a koronavírus MÁV-ot érintő hatásairól (illusztráció)

A MÁV-vezér beszámolt arról, hogy a bérletekből és jegyekből befolyó bevételek óriási mértékben, havi több milliárd forinttal estek vissza. Ráadásul a védekezés körülbelül havi 400-500 millió forintos pluszköltséget tett ki, ezek pénzügyi hatását folyamatosan elemzik. A helyzet szerencsére jelenleg már javul, megindult a visszarendeződés. A járványügyi szabályok fellazultak, az utasok száma látványos növekedésnek indult. Az elővárosi járatokon eltérő arányokat tapasztaltak, néhol már ötven százalékot is elér a kihasználtság. Azonban hiába utaznak kevesebben, a megfelelő védőtávolság biztosítása miatt a szükségesnél több járművet kell forgalomba állítani.

A pünkösdkor bevezetett, új, a balatoni állomáshelyek között korlátlan utazást garantáló balatoni napijegyekkel kapcsolatban Homolya Róbert elmondta: az egyik 24 órára szól és a felnőtteknek 990 forintba kerül, a 72 órásért pedig 2490 forintot kell fizetni. A visszajelzések egyértelműen jók, a Balaton környékén csak a múlt hét során 14 ezren utaztak.

A MÁV-Start jelenlegi nagy dobása, az emeletes Stadler KISS motorvonatok stabil forgalomba állítása azonban egyelőre még várat magára. Az első járművel március 15-én kezdték meg az utasforgalmi teszteket, de a pandémia keresztülhúzta a számításokat: a nyilvános próbaüzemmel két napot követően le kellett állni, mert a gyártó visszahívta a tesztekhez szükséges svájci mérnököket. A Stadlerrel folyamatosan zajlanak az egyeztetések, a veszélyhelyzet visszavonásával és az európai határok nyitásával várhatóan a nyár folyamán újra elindulhatnak a tesztek a ceglédi vonalon, így ismét lehet majd utazni az emeletes szerelvényekkel.

Március 15-16-án még tudott utasokat szállítani az első KISS, azonban a határzárak miatt a Stadler visszahívta a tesztekhez szükséges svájci mérnököket, így az emeletes vonatok azóta várják az újbóli bevetést (fotó: Vörös Attila)

A vasúttársaságnál több más beruházás és fejlesztés is folyamatban van. Május elején kezdődött meg a Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének teljes felújítása, továbbá a közbeszerzést írt ki a MÁV egy új, korszerű, akadálymentes utascentrum kiépítésére a Keleti pályaudvaron. Zajlik az eljárás 115 villamos mozdony, valamint ötven hibrid villamos motorvonat beszerzésére is. A Szolnoki Járműjavítóban halad az IC+-kocsik gyártása, június elején állt forgalomba a 31. sorozatgyártású kocsi. A modern, kényelmes járművek nyáron a balatoni Aranypart és Ezüstpart expresszvonatokon, valamint a Kék Hullám gyorsvonatokban is fognak futni.

A pályahálózat jövőjét érintő kérdésre Homolya Róbert azt a választ adta, hogy a járműfejlesztés mellett szükség van a leromlott pályahálózat megújítására is, hiszen hiába lesz modern járműpark, ha nincs menetrendszerűség, főleg a legforgalmasabb, elővárosi szakaszokon. Az előkészítés alatt álló versenyképes vasúti program lényeges része, hogy emelt szintű, az ideiglenes és állandó lassújeleket is megszüntető karbantartást végezzenek majd. A MÁV célja, hogy a törzshálózat 2200-2300 kilométeren egységes színvonalúvá váljon, a főváros és a legtöbb megyeszékhely között a legversenyképesebb eljutási időt nyújtva. Erre a következő öt évben évente körülbelül 50 milliárd forintot költenének, a források rendelkezésre állása esetén. Fejlesztés alatt áll az elektronikus jegyértékesítési rendszer is: 375 új jegykiadó automatát telepítenek. A MÁV-vezér bízik abban, hogy 2022-re már egy modernebb, a 21. századi elvárásoknak megfelelő, és az utazóközönség elvárásait nagyobb mértékben kielégítő vasúttal találkozhatnak az utasok.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek