Két éven belül befejeznék a Zangazur-folyosót az azeriek

iho/vasút   ·   2022.12.20. 12:00
eurazsia_tehervonat

A vasúti pálya negyven, az autópálya pedig hetven százalékos készültségnél jár.

Az Azerbajdzsánt Örményországgal összekötő, létfontosságú szállítási folyosó teljes befejezése jó ideig nem volt egyértelmű: a két ország tavaly decemberig vitában állt az azeri enklávé Nahicseván Autonóm Köztársasághoz vezető multimodális összeköttetéssel kapcsolatosan. Azóta viszont mindkét fél egyetért a közlekedési folyosó jelentőségéről: az azeri elnök Ilham Alijev szerint 2024-re el is készülhet a korridor azerbajdzsánban vezető része.

A Zangagur-folyosó Azerbajdzsán belső részéből vezet majd délnyugati irányban Nahicseván exklávéig

A Zangazur-folyosó Azerbajdzsánból vezet az ország délnyugati részén fekvő, Hegyi-Karabah köztársaság részét alkotó Zəngilan régión át nyugat felé, Nahicsevánig. Mivel az exklávé határos Iránnal és Törökországgal is, a korridor elő fogja segíteni az áruk kelet–nyugat irányú áramlását, sőt, kiegészíti majd az Oroszországot Indiával összekapcsoló Nemzetközi Észak–Déli Szállítási Folyosót (INSTC) is. Örményországnak Iránnal nincs vasúti kapcsolata, viszont Nahicsevánba vezetnek sínek. A Zangazur-folyosóval az Azerbajdzsánon keresztül vezető tranzitútvonal már nem az egyetlen szállítási irányt fogja jelenteni.

Az azeriek idén év elején kezdték meg az ország délnyugati részén, a cirka nyolcezres Horadiz kisvárosától az azeri–iráni–örmény hármashatárnál fekvő Ağbendig vezető vasútvonal felújítását; a 110,4 kilométer hosszú pálya munkálatai várhatóan 2023-ban fejeződhetnek be. A teljesen üzemelő korridorhoz azonban nem csak építési munkálatokra van szükség. A folyosó célja a zökkenőmentes szállítás létrehozása, ehhez hatékony határeljárásokat kell bevezetni. A vámokat illetően Azerbajdzsán ragaszkodik ahhoz, hogy Örményország ne alkalmazzon semmiféle ellenőrzést a rakományokat vagy a személyzetet illetően, mint ahogy az a Laçin-korridor esetében is történik – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Képek forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.