Mire készül Brüsszel?

Joó Ferenc   ·   2019.03.13. 11:15
brexit-400

Közeleg a Brexit, azaz az Egyesült Királyság Európai Unióból való kilépésének március 29-i határideje. Ha a brit kormány nem kéri a kilépés időpontjának elhalasztását, akkor az is előfordulhat, hogy megállapodás nélkül pottyan ki az Unióból a szigetország, ami azt jelenti, hogy március 30-ától egy teljesen kívülálló ország állampolgáraiként kell majd kezelni a London és Párizs vagy London és Brüsszel között ingázó utasokat, a Spanyolországba nyaralni vagy Budapestre hétvégézni érkező brit turistákat.

Az Egyesült Királyság jelenleg sem részese a schengeni egyezménynek, így az országba lépéskor az EU-tagállamok állampolgárainak is keresztül kell esniük a bevándorlási hivatal ellenőrzésén, illetve a brit állampolgárok adatait is rögzítik az EU talajára lépéskor, vagy még előtte – például a francia – hatóságok. Egy egyezség nélküli kilépést követően azonban további feladatok hárulnának az EU-tagállamok határvédelmi szerveire, így a Csalagúton át Londonból a kontinensre közlekedő Eurostar-vonatok utasait a londoni St. Pancras pályaudvaron ellenőrző francia határőrökre, akik ebben az esetben március 29-ét követően azt is kell majd vizsgálják, hogy az utasok képesek-e finanszírozni tartózkodásukat a célországban és rendelkeznek-e menettérti jeggyel vagy elegendő fedezettel arra, hogy hazatérhessenek az Európai Unióból.

Eurostar és utasai a londoni St. Pancras pályaudvaron (fotó: Vörös Gábor)

Egyes spekulációk szerint az érintett pályaudvarokon akár két vonatnyi tömeg is feltorlódhat a fokozott ellenőrzések miatt, ha valóban megállapodás nélküli Brexit lesz a folyamatok vége. Ez az egyes helyszíneken akár háromezer utast és közel két kilométeres sort is jelenthet, de a Csalagút közúti termináljain is további vizsgálatokra lesz ebben az esetben szükség, például vámolás, élelmiszer-egészségügyi ellenőrzések, és így tovább. Mindez nem csak az Angliaés az EU, illetve Skócia és az EU közötti átkeléseket (köztük repülőgép-, komp- és hajójáratokat) érinti, de az Írország és Észak-Írország közötti viszonylatokat is.

Míg a Brexit után Írország az Európai Unió tagja marad, Észak-Írország az Egyesült Királyság többi részével együtt kilép az EU-ból. A pár évtizede még igen véres eseményekhez vezető ír–északír ellentétek ellenére a két országrész egy szerves szigetet alkot, ahol olyan lenne a határellenőrzés bevezetése, mintha a kelet-magyarországi magyaroknak útlevelet kellene hordaniuk ahhoz, hogy átlépjünk a Dunántúlra. Ellenőrzés hiányában viszont bárki, aki belép az Egyesült Királyságba, észrevétlenül átszivároghat Írországba, és onnan az EU bármely másik tagállamába.

Belfastba induló Enterprise vonat Dublinban (fotó: Joó Ferenc)

Van azonban egy másik aspektusa is a megállapodás nélküli Brexitnek, mégpedig a nemzetközi forgalomhoz szükséges megállapodások és engedélyek tömkelege. Gondoljunk csak arra, hogy az Eurostarnak hatvan százalékban az SNCF a tulajdonosa, így gyakorlatilag a francia vasút üzemeltet vonatokat brit területen. Hasonló a szituáció Dublin és Belfast között, ahol az ír vasúttársaság (IE) „Enterprise” szerelvényei átjárnak Észak-Írországba. A Brexit után mindezek a megállapodások és engedélyek egyik napról a másikra érvényüket veszítik, az IE járművek nem léphetnek be a NIR hálózatára, az Eurostar-vonatok nem járhatnak át az alagúton a La Manche-csatorna alatt. Ezekre mind külön megállapodásokat kell kötni.

Brit közlekedési illetékesek már előre közölték, hogy a Brexitet követően ők még két évig elfogadják az EU-ban kiadott engedélyeket. Az Európai Unió viszont nem ilyen kegyes, de már Brüsszelben is előkészítettek egy javaslat-csomagot a megállapodás nélküli kilépés esetére, hogy biztosítsák a nemzetközi vasúti személy- és áruszállítás zökkenőmentes lebonyolítását. Ez a jogszabály-tervezet azt tartalmazza, hogy az eddig elfogadott vasútvállalati engedélyeket, típusengedélyeket és mozdonyvezetői engedélyeket a „no-deal” Brexitet követően még három hónapon át fogadják el az érintett EU-tagállamok, de csak és kizárólag akkor, ha az Egyesült Királyság nem tesz időben lépéseket a nemzetközi közlekedés szabályozására.

Az EU fenti jogszabály-tervezete nem kifejezetten a Csalagúton át való közlekedést érinti, hanem érvényes lenne az Írország és az Egyesült Királyság közötti utakra is, továbbá hasonló javaslatokkal éltek Brüsszelben a közúti és légi közlekedés ügyében is. Guillaume Pepy, az SNCF igazgatója, február végi közleményében megnyugtatta az utasokat, hogy az Eurostar-vonatok üzeme folyamatos lesz a Brexit után is, azonban azt nem tudta kizárni, hogy a hosszabb ellenőrzések miatt ne keletkeznének késések. Az Eurostarnak kell majd eldöntenie, hogy a vonatokat indítja később, vagy az ellenőrzésen még nem átesett utasokat teszi fel egy következő járatra.

Felhajtás a Csalagút autószállító vonatára Folkestone-ban (forrás: Wikipédia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek