Nem ért egyet Olaszország és Ausztria a Brenner-tengely vasúti átállásáról

iho/vasút   ·   2023.12.04. 10:00
obbrcg_tehervonat

Az osztrákok azt szeretnék, hogy az olaszok növeljék a két ország között vasúton szállított áruk jelenlegi 26 százalékos arányát.

Az osztrák kormány ezt az úthasználati díjak emelésével és a teherautók tranzitjának betiltásával igyekszik elérni, mivel a kamionok végeláthatatlan sorokban állnak a Brenner-hágót metsző országhatárnál.

Az olasz közúti teherfuvarozási és logisztikai szövetség (ANITA) szerint azonban hiába is a szándék, hogy több árut szállítsanak vasúton, nem áll rendelkezésre elegendő szabad pályakapacitás, és a terminálok is telítettek. A szövetség Brenner-régió-felelőse, Thomas Baumgartner úgy véli, Ausztriának saját magának kellene rendet tennie ahelyett, hogy a szomszédos országoktól kérne még több erőfeszítést. Az ANITA szerint a Statistik Austria 2021-es adatai azt mutatják, hogy Ausztria országon belüli vasúti áruforgalma a teljes forgalomnak csak a 6,9 százalékát teszi ki. A szervezet azt nehezményezi, hogy a közúti árufuvarozásra vonatkozó korlátozások nem érvényesek a helyi forgalomra, ezt pedig ezt tolerálhatatlan diszkriminációnak tartják.

A helyzet még bonyolultabbá válik, tekintettel arra, hogy Brenner vasútállomása jelenleg nem üzemel teljeskörűen: március óta három vágányt kizártak a forgalomból, mivel az olasz infrastruktúra-kezelő Rete Ferroviaria Italiana (RFI) nem biztonságosnak találtat azokat. A problémára nagy valószínűséggel csak a Brenner-bázisalagút jelent majd megoldást, ami viszont 2032-nél hamarabb biztosan nem készül el.

Az olasz kormány október közepén Matteo Salvini közlekedési miniszter irányítása alatt ígéretet tett az Európai Bíróságnak, hogy beavatkozik az osztrákok által a közúti fuvarozásra bevezetett korlátozások ellen. A miniszter elmondta, ez az első alkalom, hogy Olaszország egy másik uniós tagállam ellen fordul az Európai Bíróságnál. A döntést az ANITA és számos más közlekedési szövetség is üdvözölte, különösen az ország északi részén – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: ÖBB RCG AG)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Ünnepi partnertalálkozó a Rail Cargo Hungaria 15. évfordulóján

iho/vasút   ·   2024.02.26. 14:15

Tizenöt évvel ezelőtt fejeződött be a MÁV Cargo privatizációja, amelynek során a MÁV árufuvarozási üzletágát kiélezett versenyben nyerte el a Rail Cargo Austria, az ÖBB árufuvarozási leányvállalata. A társaság, amely az új tulajdonosi struktúrában Rail Cargo Hungaria néven folytatta tevékenységét, a jubileum alkalmából ünnepi partnertalálkozót rendezett a Magyar Vasúttörténeti Parkban.