ÖBB: elég a késésekből, nincs Budapestre railjet!

iho/vasút   ·   2023.09.29. 11:10
obb_railjet_vori

Megunták az osztrákok az 1-es vonal felújítása miatti állandó késéseket, hétfőtől egy időre lemondják a railjeteket Bécs és Budapest között.

A hegyeshalmi vonal Biatorbágy és Szárliget közötti, 29 kilométeres szakaszán szeptember 18-án megkezdett és várhatóan december középig tartó munkálatok miatt csak az egyik vágány használható. A szűk keresztmetszet okán óránként és irányonként napközben mindössze egyetlen személyszállító vonatot lehet átpasszírozni – reggeli és délutáni csúcsban még egyet –, ami az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) nemzetközi közlekedést is lehetővé tevő, railjet-járata. A dolog szépséghibája, hogy ezek a távolsági vonatok még ilyen alacsony forgalom mellett is gyakran húsz–harminc perceket késnek Bécs irányában.

Az ÖBB a vágányzár első két hetének tapasztalatai, valamint a magyar fél többszöri figyelmeztetését követően ezért pénteken egyoldalúan bejelentette: október 2-ától Bécsben kettévágja a Budapest és Linz, Salzburg, valamint München között közvetlen vasúti kapcsolatot teremtő, ezzel Magyarország legfontosabb vasúti járatainak számító railjetek útvonalát, tovább Magyarországra/ról csak bécsi átszállással lehet majd utazni. A drasztikus lépéssel az osztrák társaság vonatai pontosságának megtartására törekszik a hazai pályákon, ezért Budapest felől késve érkező pótlóvonatot nem fogja majd megvárni Bécsben.

Ráadásul az 1-es vonal felújításának október 27-étől november 17-ég tartó második fázisa során mindkét vágányt kizárják majd a forgalom elől, így a railjetek amúgy sem juthatnának el Budapestre.

A blamázs elkerüléséhez járható út lett volna például, ha a MÁV a vágányzár miatt megnövekedett menetidő okán módosít némileg a menetrenden, és korábbi budapesti indulás mellett beépít némi tartalékidőt. Egyre inkább szemmel látható: erőből, előre tervezés nélkül nem lehet vasutat üzemeltetni.

(Nyitóképünkön egy railjet-szerelvény halad Magyarországon. Egy ideig biztosan nem láthatjuk a magyar vasúthálózaton eddig közlekedő ingavonatokat... Fotó: Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.