Óriási vonatbeszerzés Marokkóban

iho/vasút   ·   2024.01.03. 09:00
marokko_nagyseb

Összesen százhatvannyolc szerelvényre, köztük nagysebességű vonatokra írt ki tendert a nemzeti vasút ONCF.

A vasúttársaság még 2022 szeptemberében kezdte meg a lehetséges gyártók keresését, a folyamat során tíz jelentkezőt talált.

A 16 milliárd dirham, vagyis jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 540 milliárd forint összértékű szerződést 2024. július 31-éig kell aláírni. A megállapodás három részből áll. Az első a járműbeszerzéseket foglalja magába:

  • 18 nagysebességű szerelvényt az ország folyamatosan növekvő nagysebességű hálózatára,
  • negyven emelt sebességű vonatot a kétszázas tempójú intercitykre (például a Fez–Casablanca járatokra),
  • hatvanat a közepes távolságú IC-kre,
  • ötven motorvonatot pedig az elővárosi járatokra vásárolnak.

A második rész a járművek karbantartására vonatkozik, mely értelmében a gyártónak létre kell hozni egy karbantartóbázist az országon belül. A harmadik rész pedig azt írja elő, hogy a szállító iparfejlesztési partnerségre lépjen, mely magába foglalja a vonatok és az alrendszerek helyi összeszerelését, továbbá lehetőséget nyújt exportra szánt vonatok fejlesztésére. Az ügylet technológiaátadási szintje fokozatosan növekszik majd annak érdekében, hogy a helyi előállítás elérje a hatvan–nyolcvan százalékos értéket.

Marokkó leendő vasúthálózata. Kékkel a már meglévő, lilával a tervezés alatt álló nagysebességű pályák, sárgával a hosszabb távon tervezett nagysebességű vonal, zölddel pedig a tervezett hagyományos pályák. Fekete csíkozással a vasúthálózat 2011-es kiterjedése (kép forrása: Wikipedia)

A beruházás célja, hogy az ONCF kielégítse a vasúti személyszállítás iránti egyre növekvő keresletet Marokkóban, az új vonatokkal pedig nyugdíjba küldheti a régebbi szerelvényeket. Az első vonatokat várhatóan 2027-ben vehetik át, de az utolsókra is csak 2030-ig kell várni.

A nagysebességű szerelvényeket Marokkó nagysebességű vasútvonalán, az egymillió lakosú fontos kikötőváros Tangertől a jelenleg még csak 186 kilométer hosszan, a szintén kikötőváros, közel félmilliós Kenitráig vezető pályán, valamint annak a főváros Rabaton és Casablacán át Marrákesig és Agadirig tervezett meghosszabbításán fogják bevetni. A többi vonat regionális expresszjáratokon fog dolgozni Casablanca és a főváros környékén. A járművek szállítására kiírt tenderre várhatóan

  • a baszk CAF,
  • a német Siemens Mobility,
  • a kínai CRRC,
  • a dél-koreai Hyundai,
  • a japán–olasz Hitachi Rail Italy,
  • a spanyol Patentes Talgo, valamint
  • spanyolországi, Alstom España leányvállalatán keresztül a francia Alstom

is be fog adni pályázatot.

A francia Egis-Rail Maroc/France vállalatot 2022 novemberében bízták meg a marrákesi meghosszabbítás tanulmányainak felügyeletével, majd 2023 júliusában az agadiri rész megtervezésének nyomon követésével – utóbbi vonalszakaszt a kínai China Railway Design Corp tervezheti meg. A vonalra vonatkozó előtanulmányokat a francia Novec-Ingerop, a marokkói–francia Setec Maroc/Setec Ferroviaire, a marokkói CID, valamint a dél-koreai Dohwa Engineering Co és a dél-koreai nemzeti vasúttársaság Korea National Railroad együttműködése készíthették el korábban.

A marokkói berendezésekért és logisztikáért felelős miniszter, Mohamed Abdeljalil elmondta: a Kenitra–Marrákes szakasz közhasznúsági nyilatkozataihoz szükséges munkákat november végén végezték el, december elején pedig a közüzemi státuszt is megkapta.

A Marrákesig vezető hosszabbítást három fázisban valósítják majd meg: Kenitra és Ain Szebá között 130 kilométert, tovább Nouaceurig újabb 130 kilométert, végül Marrákesig 212 kilométert építenek majd ki – számol be a Railway Gazette.

Az ONCF nagysebességű járműflottája jelenleg tizenkét Alstom-gyártású, emeletes Euroduplex szerelvényt számlál. Az Al Boraq szolgáltatási brandként közlekedő vonatok Tanger és Kenitra között akár 320 kilométer per órás tempóval is repeszthetnek a 2018 novemberében átadott nagysebességű vonalon, a Kenitrától Rabaton át Casablancába vezető 85 kilométeren pedig hagyományos, de felújított pályát használnak. Az ország hosszútávú célja, hogy egy körülbelül 1500 kilométeres nagysebességű vonalhálózatot hozzon létre.

(Nyitóképünkön az ONCF egyik Euroduplex szerelvénye hasít valahol a nagysebességű pályán. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek