Pályafelújítások korlátozzák a németországi teherfuvarozási kapacitást

iho/vasút   ·   2022.05.31. 18:00
teherpalyaudvar

A rekonstrukció legfrissebb hulláma a DB Cargo szerint huszonöt–harminc százalékkal csökkenti a vasúthálózat áteresztőképességét, emiatt a tehervonatoknak várakozniuk kell. Ráadásul a munkálatok hónapokig eltartanak.

A német vasúti infrastruktúra-kezelő DB Netze a vasúthálózat számos pontján végez az idén nagyobb karbantartást, köztük a Rajna–Alpok és a Skandináviát a Földközi-tengerrel összekötő szállítási folyosók németországi szakaszain, ahol egész éven zajlanak majd a hosszan tartó munkálatok. Jóllehet a rekonstrukciók nem meglepőek, mégis különösen kényelmetlen helyzetet okoznak: számos tehervonat menetrendjét át kell szervezni.

Az intenzívebb átépítések május közepén indultak el. Ezek a Rajna–Alpok korridoron június közepéig zajlanak, a Skandinávia–Földközi-tenger folyosón viszont egészen szeptember végéig dolgoznak majd a szakemberek. A DB Cargo szerint ezek olyan időszakok, amikor a szolgáltatási zavartatásokat és a csökkentett hálózati kapacitást kell a normálisnak tekinteni.

Habár a rekonstrukciók ütemezéséről már korábban értesítették a megrendelőket, a vasúti árufuvarozási szektor mégis csak nehézkesen birkózik meg a helyzettel. A DB Cargo egyik testületi tagja, Ralf Günter Kloß nemrégiben elmondta: közel negyven éve dolgozik a vállalatnál, de ilyen helyzetet még sosem tapasztalt. Szerinte a vállalat intézkedései ellenére is alig lehet kezelni a kialakult szituációt. A DB Cargo lépései között szerepel, hogy huszonöt plusz mozdonyt lízingel, a következő hónapokban pedig valószínűleg további tizenötöt vesz bérbe. Ezeken felül még száz mozdonyvezetőt és száz egyéb dolgozót is felbérel. A menedzsment azonban most már eléri a határait a plusz munkavállalók felvételét illetően.

Az idei évre tervezett rekonstrukciós munkálatok a német vasúthálózaton (képek forrása: railfreight.com)

A Deutsche Bahn vezérigazgatója, Richard Lutz hétfőn sajtótájékoztatón beszélt a kialakult problémákról. Úgy véli, a jelenlegi működési helyzet egyértelműen és fájdalmasan rávilágít arra, hogy egy rövid távon nehezen megoldható dilemmával állnak szemben: az egyidejű növekedés és modernizáció nem valósítható meg jó üzemelési minőség és pontosság mellett sok napon keresztül, számos folyosót egyszerre érintve. A masszív hatásokat minden vasúttársaság megérzi, ennek következtében az utasok, a tömegközlekedési társaságok és a teherfuvarozók is. A Deutsche Bahn mindent megtesz annak érdekében, hogy minimalizálja a személy- és áruszállítási vállalatokat, valamint az ügyfeleket érő negatív hatásokat, viszont a növekvő igények kielégítése érdekében szükség van a hálózatot felújítására.

A Hupac logisztikai vállalat vezérigazgatója, Michail Stahlut úgy véli, a rekonstrukciós állapotot az új normaként kell tekinteni, a vasúti árufuvarozási szektornak pedig alkalmazkodnia kell ehhez a valósághoz a hatások csökkentése érdekében. A Hupac is plusz forrásokba és strukturális tartalékokba fektet. Az ilyen beruházások fő célja, hogy garantálni lehessen az forgalom állandó áramlását, amit a változások nem érintenek olyan erősen, mint jelenleg. Ezen eltérések továbbra is fenn fognak állni, vagy az intermodális volumen növekedhet. Ilyen esetben is jó, ha a cég garantálni tudja a folyamatos áramlást. Kreatívabbnak kell lenni és meg kell osztani a terheket mindenkivel.

A nagy szolgáltatók amit csak tudnak, megtesznek azért, hogy fenntartsák és a korlátozásokért kompenzálják ügyfélkörüket, az ügyfelekre gyakorolt hatást viszont nehéz elkerülni. A Német Iparágak Szövetsége (BDI) április 26-án, még a rekonstrukciós munkálatok jelenlegi hulláma előtt, adott ki állásfoglalást, viszont a májusban esedékes intenzív zavartatások bejelentése után. A szövetség a német kormányhoz fordul támogatásért.

A szövetségi kormánynak és a vasúti szektornak fel kell ismernie, hogy a hálózaton végzett rekonstrukciós tevékenységekből eredő kapacitáskorlátozásoknak is vannak korlátai. Ezen határon túllépése esetén a vasút mint közlekedési mód vonzereje rövid távú károkat szenved, különösen a már meglévő ügyfeleket érintően, destabilizálva ezzel az egyébként is nagyon ambiciózus politikai célt, a vasút huszonöt százalékos modális részesedésének elérését – jelenti a Rail Freight.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek