Pályakapacitást növel Bécs és Pozsony között az ÖBB

iho/vasút   ·   2021.06.04. 12:00
siebenbrunn

Az osztrák vasúttársaság 2025 végéig végig kétvágányúra bővíti és villamosítja is az úgynevezett Marchegger Ostbahn vonalat. A fejlesztéssel közel húsz perccel csökken majd a két főváros közötti menetidő.

A Bécs és Pozsony közötti vasúti közlekedés elsőszámú útvonala a császárváros főpályaudvarától (Wien Hauptbahnhof) Gramatneusiedlen és Parndorfon át a pozsonyi Pozsonyligetfaluig (Bratislava Petržalka) vezető vonal. Az osztrákok jelentős potenciált látnak egy másik összeköttetésben is, az úgynevezett Marchegger Ostbahnban. A magyarul marcheggi keleti vasútnak fordítható pálya osztrák oldalán már meg is kezdődtek a munkálatok: zajlik a Bécs Stadlau Frachtenbahnhof és az osztrák–szlovák határnál fekvő Marchegg közötti, 36 kilométer hosszú pályaszakaszon található állomások és megállók felújítása, a kétvágányúsítás, valamint a villamosítás.

A pozsonyi főpályaudvart (Bratislava hlavna stanica) a császárvárossal összekötő, százhúsz kilométer per órás sebességgel használható vonal egy-egy szakaszán jelenleg is tudnak közlekedni villamos üzemű járművek: a Frachtenbahnhoftól Bécs-Aspern Nordig, közel öt kilométeren át 15 kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramú betáplálás zizeg a kétvágányú pálya felett, a szlovák oldal első állomásától, a Pozsonyhoz tartozó Dévényújfalutól (Devínska Nová Ves) a főpályaudvarig vezető 13 kilométeren – mely szintén kétvágányú – pedig 25 kilovolt ötven herztes váltakozó áramú rendszer érhető el. A két szakasz közötti 37 kilométeres, villamosítatlan részen nemrégiben kezdődött meg a felsővezetéktartó oszlopok, a vezetékrendszer és a betáplálás kiépítése. Sőt, a vonal középső részén, a Siebenbrunn-Leopoldsdorf és Schönfeld-Lassee állomások közötti nyolc kilométeren már a második vágányt is építik. Hamarosan pedig a 15 kilométeres Aspern Nord– Siebenbrunn, valamint a Schönfeld-Lassee és Dévényújfalu közötti 14 kilométeren is megjelennek a munkagépek.

Javában zajlik a Bécset és Pozsonyt északról összekötő úgynevezett Marchegger Ostbahn vonal (a térkép legfelső részén található nyílenegyenes szakasz) korszerűsítése (képek forrása: Wikipedia)

Az osztrák vasúti infrastruktúrakezelő ÖBB-Infrastruktur szerint a beruházásból mindenki profitál majd: a teljes útvonalon korszerű állomások és megállók fogják az utasokat szolgálni, új szintet ér majd el a pályakapacitás, ráadásul a közlekedés is még biztonságosabbá válik, mivel az összes útátjárót felül- és aluljárókkal fogják kiváltani. Sőt, az állomásoknál és megállóknál P+R parkolókat is létrehoznak. A fejlesztéseknek köszönhetően az osztrák és a szlovák főváros még közelebb kerül majd egymáshoz, ebből a régió ingázói profitálhatnak igazán.

Az ÖBB a bővítést három fázisban hajtja végre. Első lépésként 2016 szeptembere és 2018 decembere között a vonal a bécsi, Stadlau és az újonnan létrehozott Aspern Nord állomás közötti szakaszát kétvágányúsították és villamosították. Ezen a szakaszon a 2018. decemberi menetrendváltás óta félórás ütemben járnak az S80-as S-Bahn vonatok a központi pályaudvar (Zentralbahnhof) és Aspern Nord között.

A 2018 augusztusa óta tartó második fázis a Siebenbrunn és Schönfeld közötti alsó-ausztriai szakaszt érinti. Raasdorf állomás modernizálása tavaly áprilisra, az untersiebenbrunnié tavaly decemberre készült el. Idén őszre megvalósul Glinzendorf, Siebenbrunn-Leopoldsdorf és Breitensee korszerűsítése, végül várhatóan 2022 szeptemberére Schönfeld-Lassee is elkészül. A pálya átépítésével sem vacakolnak a „sógorok”: március végén egy gyors pályaépítő szerelvény Schönfeldtől indulva mindössze néhány nap alatt lefektetett bő öt kilométernyi második vágányt a nyílegyenes szakaszon. A munkálatok közben a meglévő vágányon zavartalanul zajlott és zajlik a vonatforgalom. Az alul- és felüljáróknak is több mint a fele már kész és használható, ezek közül három felüljáró Raasdorf területén található. Marchfeldnél egy kerékpáros aluljáró, Obersiebenbrunn-nál egy felüljáró épült. Az Untersiebenbrunn állomásnál található közutat a vasút alá vitték, az állomás közelében a vasutat keresztező két utat pedig felüljárókkal vezették át. Továbbá Marcheggnél is létrejött egy felüljáró. A Lassee-nál található két átjáró helyett egy alul- és egy felüljárót építenek, a munkálatok az éven indulnak.

Az utolsó fázis során a fennmaradó két egyvágányú szakaszt veszik majd kezelésbe: a tervezés idén áprilisban meg is kezdődött, a kivitelezésnek pedig 2025 decemberéig kell befejeződnie – számol be a Rail Tech.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

A Bz örök és időről időre megújul

iho/vasút   ·   2021.09.15. 15:00

A komfortosítási hullámból a MÁV-Start mellékvonali járművei sem maradnak ki: a következő években kétszáznál is több Bz motor- és mellékkocsi újul meg a vasúttársaság saját forrásából. Az első ráncfelvarrt mellékkocsik már forgalomba is álltak.