Száznyolcvanmillió euróval támogatja az EU a lengyelországi intermodális közlekedést
A forrást az EU Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszközén (RRF) keresztül vehetik igénybe.
Az Európai Bizottság tájékoztatása szerint a jelenlegi árfolyam szerint bő 67 milliárd forintot érő támogatás célja az intermodális közlekedés versenyképességének növelése a közúti szállítás alternatívájaként. A pénz közvetlen támogatások formájában fog érkezni és az elszámolható költségek akár felét is fedezheti. A finanszírozásra azok a vállalatok jogosultak, melyek intermodális fuvarozási beruházásokat kívánnak indítani Lengyelországban. A program 2026. június 30-áig tart.
A finanszírozás várhatóan ösztönző hatással fog bírni, mivel a vállalatok állami támogatás nélkül nem valósítanák meg a kívánt beruházásokat. A Bizottságnál úgy vélik, a forrás hozzájárul a közutak nagy forgalmának és az ebből eredő környezetszennyezés csökkentéséhez.
Március elején egy a lengyelországi szállítmányozók, vasúti szolgáltatók és az ügyfelek körében végzett piackutatás kimutatta, hogy a közúti árufuvarozás felülmúlja a vasutat az országban. A válaszadók szerint a vasút egyszerűen sokkal drágább a közúti szállításnál. Utóbbi infrastruktúrához való hozzáférése aránytalanul nagy, a vasúti infrastruktúra pedig számos helyen hiányt szenved. Ezen felül a vasúti ágazatnak többletköltségekkel kell szembenéznie a pályahasználat és egyéb hivatalos követelmény okán, mely csökkenti a versenyképességet – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünkön a wrocławi intermodális terminál. Kép forrása: Shutterstock / railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!