Szinte nullázná a hálózathozzáférési díjakat Németország

iho/vasút   ·   2021.04.28. 15:00
rendezopalyaudvar

Jelenleg ötven százalékos a kedvezmény, ezt év végéig 98 százalékra emelnék fel, vagyis a fuvarozóknak csak minimális összegeket kellene fizetniük.

Az Európai Bizottság tavaly márciusban fogadta el a hálózathozzáférési díjak csökkentését az EU-n belül, most pedig tovább növelné a támogatás mértékét, az érvényességet pedig év végéig meghosszabbítaná. A lépésre a koronavírus-pandémia miatt kerülhet sor, mely jelentős veszteségeket okozott és okoz jelenleg is a vasúti árufuvarozási szektornak. A tagállamok közül Németország az elsők között reagált a lehetőségre: a német szövetségi kormány 2021 végéig szinte teljesen eltörli a díjat.

Az Európai Vasúti Fuvarozási Szövetség (ERFA) teljes vállszélességgel támogatja a javaslatot. Szerintük az ilyen intézkedésekkel tisztességesen, átláthatóan és megkülönböztetésmentesen vészelheti át a pandémiát a vasúti árufuvarozás, a németek döntése pedig megmutatja az európai szabályozás meghosszabbításának fontosságát a fenntartható vasúti piaccal kapcsolatos intézkedések megteremtése érdekében. Ezért is javasolták az Európai Bizottságnak a szabályozás meghosszabbítását.

Az ERFA azonban arra figyelmeztet, hogy óvatosság is szükséges ahhoz, hogy a jelenlegi holdingnak ígért közvetlen támogatás ne kereszttámogatás vagy más egyéb tevékenységben valósuljon meg, utalva ezzel a legnagyobb német piaci szereplő Deutsche Bahnra (DB), valamint annak leányvállalataira. A DB és az EVG vasúti szövetség tavaly májusban létrehozta a „Bündnis für unsere Bahn” (A mi vasutunkért) szövetséget, ami az ipar általános támogatásán kívül magába foglalta a vállalat széleskörű támogatását is.

A DB-t rendkívül rosszul érinti a Covid-válság. A vállalatcsoport hiánya 2019-ben még 208 millió euró (árfolyamtól függően 100–110 milliárd forint) volt, 2020-ban azonban több mint megduplázódott: 136 százalékkal, 728 millió euróra (körülbelül 260–265 milliárd forintra) emelkedett. A tavalyelőtti 44,3 milliárd eurós (1400–1600 milliárd forintos) bevétel 2020-ban 10,2 százalékkal, 39,9 milliárd euróra (1400 milliárd forintra) esett vissza. A korrigált EBIT – vagyis a kamat és nyereségadó-ráfordítások levonása előtti eredmény, üzemi eredmény – 2019-ben 1 milliárd 837 millió euró (570–650 milliárd forint) plusz volt, 2020-ban ez is jócskán bezuhant: 2 milliárd 903 millió euró (1000–1050 milliárd forint) negatívot könyvelhettek el.

Az ERFA szerint az Európai Bizottságnak továbbra is figyelnie kell arra, hogy elegendő biztosíték álljon rendelkezésre annak érdekében, hogy a vasúti rendszer korszerűsítésére szánt állami támogatás ne vezessen az egyes üzemeltetők keresztfinanszírozásához, ahogy azt például Németországban javasolták. Ha a támogatás egy holdingnak jár, a piaci bizalom szempontjából létfontosságú, hogy a pénz felhasználása ellenőrizhető legyen, valamint annak garantálása, hogy a támogatások nem veszélyeztetik a versenyt. Az is alapvetően fontos, hogy a pályahasználati díjak csökkentése ne eredményezze a karbantartás vagy a fontos infrastrukturális beruházások finanszírozásának csökkenését.

A német javaslat olyan hasonló javaslatokhoz fog csatlakozni, melyeket számos EU-tagállamban kezdeményeztek a fenntartható vasúti piacra vonatkozó intézkedéseket létrehozó európai rendelet bevezetése óta. Az ERFA hisz abban, hogy a hálózathozzáférési díj eltörlését vagy csökkentését lehetővé tevő rendeletnek a tagállamok általi határozott alkalmazása, valamint ezen intézkedéseknek az ágazatok közötti támogatása egyértelműen azt mutatja, hogy a különböző vasúti fuvarozók közvetlen támogatása és feltőkésítése ne legyen életképes eszköze a vasúti árufuvarozás támogatásának. Az Európai Vasúti Fuvarozási Szövetség teljes mértékben egyetért azzal, hogy a német kormány a teljes vasúti szektort akarja támogatni, mivel ennek a fontos lépésnek minden jövőbeli támogatás alapját kell majd képeznie. A döntés pozitív üzenet minden magán- és független szolgáltatónak arról, hogy a támogatási intézkedések igazságosak és egyenlően elérhető lesz minden vasúti árufuvarozónak – számol be a Rail Freight.

(Nyitókép forrása: Rail Freight)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

IdeenzugCity, a jövő motorvonata

Kiss Bertalan   ·   2021.07.29. 20:05

A Deutsche Bahn bemutatta a jövő motorvonatának életnagyságú modelljét, több, merőben új fejlesztéssel, például a napi forgalomnak vagy útvonalnak megfelelően variálható utastér kialaíktás – gombnyomásra.

Vasút Nagyvasút

Hatalmas siker a Start Európa

iho/vasút   ·   2021.07.24. 18:00

Több, mint egy éve, 2020. július 1-jén kezdődött a nagy sikerű Start Ausztria nemzetközi vonatjegyek értékesítése a nemzetközi pénztárak mellett a MÁV applikációban.