Tervezhetik a Borostyán vasúti folyosó magyarországi szakaszának fejlesztését

iho/vasút   ·   2025.02.03. 15:00
gysev-ujlud-2

A Kontúr Csoport csaknem hárommilliárd forintért készítheti el az RFC 11-es korridor Hegyeshalom–Csorna–Porpác–Szombathely–Zalaszentiván szakaszát érintő korszerűsítésének megvalósíthatósági tanulmányát, ezen felül a tervezési és a kapcsolódó feladatokat.

A transzeurópai közlekedési hálózathoz (TEN-T) tartozó, RFC 11-es jelű Borostyán (Amber) vasúti korridor magyarországi szakasza a 16-os számú Hegyeshalom–Csorna–Porpác vonalat, a 20-as vonal Porpác–Szombathely szakaszát, valamint a 17-es vonal Szombathely–Zalaszentiván részét foglalja magába. A 139,4 kilométernyi egyvágányú és 18,6 kilométernyi kétvágányú (Porpác–Szombathely), 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú felsővezetéki rendszerrel villamosított vasúti pályán tizenhat állomás, egy forgalmi kitérő és tizenöt megállóhely található, összesen 44 peronnal, körülbelül kétszáz csoport kitérővel, 141 vasúti műtárggyal – melyből 28 öt méter nyílásméret feletti és 113 ezen méret alatti –, valamint százkét közúti-vasút szintbeni átjáró.

Az uniós tenderfigyelőben (TED) közzétett értesítés alapján a 17-es vonal Szombathely (kizár) és Zalaszentiván (kizár) közötti, egyvágányú részét érintő tervezés a vonalszakasz korszerűsítésére vonatkozó műszaki tervek elkészítését, a szükséges engedélyek megszerzését, továbbá a támogatási konstrukció keretében elvárt dokumentumok elkészítését foglalja magába, a vasúti korridor fejlesztése, annak TEN-T törzshálózati elemekre vonatkozó és TSI előírások szerinti korszerűsítésének előkészítése céljából.

A körülbelül 47,8 kilométer hosszú pálya négy állomást (Püspökmolnári, Vasvár, Pácsony, Egervár-Vasboldogasszony), egy forgalmi kitérőt (Hatmajor), valamint hat nyíltvonali szakaszon további öt megállóhelyet fűz fel. A tervezett korszerűsítést követően a pályát a jelenlegi nyolcvan–száz kilométer per órás sebesség helyett már százzal–százhússzal lehetne használni, minimum 22,5 tonnás tengelyterhelés mellett. Átépülne továbbá 26 közúti-vasúti szintbeni átjáró, tizenhárom öt méter nyílásméret feletti és 35 annál kisebb műtárgy, 24 csoport kitérő, a vonalon használt biztosítóberendezés, megújulna a felsővezetékrendszer, a térvilágítás és a távközlési rendszer. Ezeken felül pedig kiépítenék az egységes európai vonatbefolyásolási rendszer kettes szintjét (ETCS L2) is a nemzetközi átjárhatóság érdekében.

A GYSEV Zrt. a tervezésre „SPEED UP AMBER MT” címmel kiírt közbeszerzésen a Kontúr Csoport Tervező, Építtető, Kivitelező Kereskedelmi Kft.-t hirdette ki győztesként nemrégiben, a budapesti vállalat nettó 2 milliárd 978 millió forintért végezheti el a feladatot, ezen belül 464 millió 568 ezer forint költséggel alvállalkozót is bevonva. A tenderkiírásra két másik vállalkozás: a szintén fővárosi UNITEF’83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt. és a kecskeméti VIKÖTI Mérnök Iroda Kft. is benyújtotta pályázatát.

A megvalósíthatósági tanulmány (MT) és a költség-haszon elemzés (CBA) megalkotása során a Kontúr Csoportnak közgazdasági és pénzügyi elemzéseket, értékeléseket kell elkészíteni a 2021–2027-es támogatási periódusban alkalmazott, az Európai Unió által elfogadott infrastrukturális létesítmények esetében alkalmazandó útmutatók és ajánlások alapján, amely az útmutatókban és ajánlásokban foglaltakon túl az alábbi tartalmi elemeket tartalmazza:

  • műszaki dokumentumok összefoglalása és/vagy szakmai értékelése;
  • utasforgalmi modellezés és/vagy vasúti forgalmi szimulációs vizsgálat bemutatása és/vagy kiértékelése pénzügyi-gazdasági és költség-haszon elemzés készítése (forgalmi modell, szimuláció készítése, forgalmi prognózisok, forgalmi üzemi vizsgálat elkészítése a jelenlegi és a jövőbeni tervezett állapotokra);
  • környezetvédelmi engedélyezéshez szükséges dokumentációk, Natura 2000 hatásbecslés, vízkeret irányelv megfelelés igazolás érdekében szükséges vizsgálat, klímareziliencia vizsgálat elkészítése, továbbá valamennyi az EU és a CEF támogatási konstrukcióiban infrastrukturális létesítmények esetében elvárt és alkalmazandó környezetvédelmi felülvizsgálat és dokumentáció elkészítése;
  • engedélyezési tervek elkészítése a Szombathely (kiz.)–Zalaszentiván (kiz.) vonalszakaszra vasúti pálya, felsővezeték, műtárgyak stb. szakágak vonatkozásában a vonatkozó szakmagyakorlási feltételeknek megfelelő szakember bevonásával;
  • az elkészült tervek uniós átjárhatósági (EK-hitelesítési) tanúsításának, valamint a rendszerintegritási tanúsításának megszerzése, az ehhez szükséges összes egyéb feltétel biztosítása, tevékenység elvégeztetése;
  • a megvalósításhoz szükséges engedélyek, üzemeltetői jóváhagyások (hozzájárulások) teljes körű megszerzése, engedélyeztetési feladatok;
  • a 17-es vonalat érintően a vasútfejlesztéshez szükséges esetleges területigények miatt a szükséges települési szabályozási tervek módosítása, azok elfogadtatása az önkormányzatokkal;
  • területigénybevételi tervek elkészítése, a változási vázrajzok elkészítése és azok záradékoltatása, továbbá a termőföld máscélú hasznosítási eljárásához szükséges dokumentumok elkészítése a 17-es vonal esetében;
  • a beruházásnak az ahhoz kapcsolódó egyéb fejlesztési tervekkel, stratégiákkal való harmonizálása, ennek érdekében egyeztetések lefolytatása;
  • kapcsolódó dokumentációk elkészítése, vizsgálatok elvégzése.

(Nyitóképünkön Szombathelyről indul tehervonattal a 17-es vonalon a GYSEV Cargo 648 001-es Ludmillája. Fotó: Szabó Patrik)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek