Újabb nagysebességű vasút épülhet Amerikában

iho/vasút   ·   2024.04.28. 09:00
brightlinewest

A Las Vegast Kalifornia állam déli részével összekötő Brightline West vonalon 320 kilométer/órás sebességgel száguldhatnak majd a vonatok.

A 351 kilométer hosszú pálya a világ egyik legnagyobb szórakoztató- és szerencsejáték-központjától, a nevadai Las Vegastól a Los Angelestől keletre található Rancho Cucamonga városáig fog vezetni. A tervek szerint a vonal 96 százaléka az I-15-ös autópálya középső részén fog futni, áthaladva a földgazdálkodási és nemzeti parki hivatal által kezelt szövetségi területen. A sínpárok jelentős részén akár 320 kilométer/órás sebességgel is hasíthatnak majd a vonatok, a Szövetségi Vasúti Hatósághoz (FRA) benyújtott hatásvizsgálati nyilatkozatok viszont azt javasolják, hogy a Cajon-hágón át vezető, nyolcvan kilométer hosszú déli szakaszon 225 kilométer/órában limitálják a tempót.

Tavaly december elején Joe Biden amerikai elnök jelentette be, hogy az amerikai Közlekedési Minisztérium beleegyezett abba, hogy legfeljebb hárommilliárd dollárral (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 1050 milliárd forinttal) hozzájárul a projekthez az úgynevezett „Szövetségi-állami partnerség a városok közötti vasúti programért” keretében. A közlekedési minisztériumtól összesen 3,5 milliárd dollárnyi (bő 1200 milliárd forintnyi) magáncélú kötvényt különítettek el, a beruházás fennmaradó részét magánforrásokból finanszírozzák a tervek szerint.

A Las Vegas-i pályaudvar látványterve (kép forrása: Railway Gazette)

A pálya alapkövét a napokban rakták le. A hivatalos ceremónián elhangzott: az emberek Amerikában évtizedek óta ábrándoznak nagysebességű vasútról, ami Biden történelmi jelentőségű infrastruktúra-fejlesztési törvénye által elérhetővé tett több millió dolláros támogatásnak köszönhetően most végre megvalósulhat. Az állami vezetőkkel és a Brightline Westtel együttműködve új fejezet nyílik az Egyesült Államok közlekedésének történetében, ami több ezer szakszervezeti munkahelyet, új kapcsolatokat jobb gazdasági lehetőségekhez, kevesebb dugót az utakon és kevesebb levegőszennyezést jelent.

A Brightline alapítója, Wes Edens elmondta, a történelmi projekttel utat törnek Amerika első nagysebességű vasúthálózata számára, lefektetve egy új iparág alapjait. A vasúttársaság terve lehetővé teszi, hogy országszerte más városok között is létrehozhassanak ilyen összeköttetéseket.

A Brightline emelt sebességű járataival Florida államban már lehet utazni: a dízelüzemű intercity-ingavonatok Miami, West Palm Beach és Orlando között pendliznek, akár 200 kilométer/órás tempóval. A szolgáltatást nyugati irányban, Tampáig bővítenék ki az I-4-es (Interstate 4) autópálya mentén.

Habár a Brightline Westet az Egyesült Államok első igazi nagysebességű vasúti beruházásaként aposztrofálja a társaság, Kaliforniában már évek óta zajlik egy nagysebességű vonal kivitelezése: a kaliforniai nagysebességűvasúti hatóság (CHSRA) az állam kormányzata által támogatva hozza létre a San Franciscótól délnyugatra fekvő Mercedtől Fresnón át Bakersfieldig vezető kezdeti vonalszakaszt. Jóllehet, a jelenlegi várakozások szerint 2030 körül indulhat meg a forgalom a 275 kilométer hosszú pályán, az nem fogja kiszolgálni Los Angeles környékét és nem fogja bekapcsolni a hálózatba a Brightline West útvonalat sem – számol be a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön az I-15-ös autópálya két iránya között futó vasúti pálya a Victor Valley elnevezésű megállóval. Látványterv forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek