Villamos vonatokkal indul újra a közlekedés Kassa és Homonna között
A szlovák vasút ŽSR az elmúlt időszak során villamosította a vonalat. A regionális gyorsvonatok a reggeli csúcsforgalomban óránként közlekednek december 14-étől.
Elkészült a Bánóc (Bánovce nad Ondavou)–Homonna (Humenné) vonalszakasz átfogó rekonstrukciója és villamosítása, így december 14-e, vasárnaptól a szlovák személyszállító vasúttársaság, a ZSSK újraindítja a Kassa és Homonna közötti közvetlen vonatközlekedést. Ennek köszönhetően már nem kell majd Bánócon pótlóbuszokra átszállni.
A vasútvonalat az egyenáramú, három kilovoltos egyenfeszültségű rendszerrel látták el, azonban úgy, hogy már előkészítették a tervezett áramrendszer-váltásra is. Ráadásul a pályasebesség is nőtt a szakaszon: százról százhúsz kilométer/órára.
Az új menetrend életbe lépésével húsz vonat közlekedik majd a Kassa–Homonna vonalon, vagyis a ZSSK a jelenlegi menetrendhez képest két további vonattal bővíti a hétköznap délelőtti kínálatot.
A regionális expresszvonatok továbbra is hagyományos, mozdonyból és kocsikból álló összeállításban közlekednek majd a vonalon, azonban már a teljes útvonalon villamos mozdonyok továbbítják a szerelvényeket. Ezáltal nemcsak környezetbarátabbak, hanem csendesebbek és gazdaságosabbak is lesznek. A korszerűsített kocsikból álló vonatok járatonként 356 kényelmes ülőhelyet nyújtanak.
A ZSSK-tól elmondták, a fejlesztés jelentős mérföldkő, mely által Kelet-Szlovákia lakói kényelmesebben és környezetbarátabb módon utazhatnak, több mint kétévnyi vágányzárat követően. A csatlakozások számát is növelik, erősítve a régió közlekedési összeköttetéseit, a villamos mozdonyok pedig hozzájárulnak a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, és javítják az utazási lehetőségeket, különösen a reggeli csúcsforgalomban. A vasúttársaságnál úgy vélik, hogy ennek a pozitív változásnak köszönhetően azok az utasok, akik a leállás alatt más közlekedési módot választottak, visszatérnek a vonatokhoz.
Kiemelték: Kassán kényelmes átszállás lesz elérhető a Pozsonyba közlekedő és onnan érkező expresszvonatokra/ról, Homonnán pedig a Mezőlaborc (Medzilaborce) és Takcsány (Stakčín) felé tartó vonatokra. A Pozsony–Homonna közötti éjszakai Zemplín gyorsvonatok, valamint a Prága és Homonna viszonylatában közlekedő nemzetközi Slovakia Euronight-vonatok mostantól átszállás nélkül elérhetőek lesznek Homonnából.
A ŽSR 2023. szeptember 25-én kezdte meg a Homonna–Bánóc szakasz villamosítását a Homonna–Őrmező (Strážske) szakasz teljes lezárásával. A beruházás nemcsak a villamosítás kiépítését és a jelzőberendezések korszerűsítését foglalta magában, hanem az infrastruktúra is megújult. A régióban számos vasúti megállót korszerűsítettek. Nagymihály (Michalovce) és Homonna állomásokon teljesen új, akadálymentes átjárókon lehet megközelíteni a peronokat, beleértve az aluljárókat, a világítást, az utastájékoztató rendszereket, valamint a látássérült és mozgáskorlátozott utasok számára készült elemeket.
A 33,5 kilométer hosszú egyvágányú vasútvonal villamosítása 214 millió euróba (aktuális árfolyam alapján bő 82 milliárd forintba) került, jóval többe, mint ahogy azt eredetileg tervezték.
(Pár napig még dízellel a friss drót alatt. Nyitóképünk illusztráció)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!