3-as metró: már hogy lenne balesetveszélyes?!

MTI/iho   ·   2015.10.16. 19:05
00kicsi

Kifejtette: jelentést kért a 3-as metró állapotáról, és a BKV vezetése azt közölte, az eszközpark nagymértékben elhasználódott, és „ma már a leggondosabb karbantartással sem megelőzhető meghibásodások jelennek meg. Mindezek ellenére a szakmai felügyelet és a felelős cégvezetés határozottan kijelenti, hogy a 3-as metróvonal nem balesetveszélyes – tette hozzá a főpolgármester.

Tarlós István kijelentette: a BKV és a városvezetés tisztában van az üzemeltetői felelősségével, balesetveszélyes állapot kialakulása esetén a BKV vezetése azonnal leállítaná a metrót. – Ha ezt nem tennék meg, akkor utasítást adna erre – fűzte hozzá. A főpolgármester korábbi sajtóinformációkra reagálva kijelentette, hogy a 3-as metró alagútja sehol nem süllyed. Közölte, a szerelvények felújítása megkezdődött, és a kormány határozatában erősítette meg, hogy 125 milliárd forintot biztosít az infrastruktúra felújítására. Elmondta, a legnagyobb problémát jelenleg az építés idejére a felszíni közlekedés biztosítása jelenti. Körülbelül százötven autóbusz lesz szükséges ahhoz, hogy pótolják a kimaradó metrójáratokat. Ez mintegy 15 milliárd forintba kerül majd – tette hozzá. Megjegyezte, ha ehhez Budapest nem kap segítséget, akkor is biztosítani tudja a főváros a fedezetet arra, hogy ezek a járművek rendelkezésre álljanak. (Itt egy kicsit segítenénk: a menekültek szállításra vidékre vezényelt Ikarusok valószínűleg kibírnák a pesti kiképzést is – persze lehet, nem százötven buszt ástak elő hirtelenjében a buszgarázsokból, de egy jelentős része biztosan meglenne a most bemondott járműállománynak – a szerk.)

Tarlós István közölte, utasítást adott arra, hogy haladéktalanul írjanak ki közbeszerzést a kitérők és sínek beszerzésére. Erre azért van szükség, hogy ne tolódjon a felújítási határidő. A szükséges felszíni munkák megvalósítása kapcsán szintén utasítást adott arra, hogy a kivitelezői és a tervezői megbízásokat azonnal adják ki. A projektgazda a BKV lesz, a felújítás befejezési határideje 2018 vége. Tarlós István elmondta azt is, hogy az újpalotai villamosvonal 2019-ig elkészül, erre a főváros 26 milliárd forintos uniós támogatást kaphat. A beruházás teljes összege ennél öt-hét milliárddal kerülhet többe, a járművek ára nélkül. Kitért arra, hogy a Baross tér és Újpalota közötti szakasz egyébként 100 milliárd forinttal olcsóbb, mintha a 4-es metrót hosszabbítanák meg. A főpolgármester közölte: a villamosvonalat a Baross térig építik meg, és az az elképzelés, miszerint a villamosvonalnak az Astoriáig kellene megépülnie, nem fog megvalósulni. – Ez megdrágítaná a beruházást, az Astoriánál nem lenne hely a szükséges villamosforduló-kapacitás kiépítésére, valamint a Baross téri aluljáró teljes födémszerkezetét ki kellene cserélni, mert az nem bírja el a villamost – mondta Tarlós. Hozzátette, a prognózisok szerint a 7-es buszokhoz képest öt-nyolc perc időmegtakarítást jelent majd a villamossal való utazás az utasoknak. Elmondta azt is, a beruházás miatt mintegy negyven, javarészt elhasználódott ingatlant kell lebontani, ezek fele régi szolgáltató-létesítmény. Az érintettekkel folynak az egyeztetések. Tarlós István a jelenleg folyó felújítási munkákról szólva közölte: a Széll Kálmán tér átalakítása 2016. május 10-én fejeződik be. A budai fonódó villamoshálózat kiépítését december 23-ára fejezik be, a Lánchíd budai hídfőjénél az alagútátépítést 2016. március 16-ára, a Budaörsi út felújítását november 24-ére, az M1–M7-es csomópont átépítését pedig 2016 áprilisában.

A főpolgármester elmondta azt is, hogy elkészült egy koncepció a HÉV-szerelvények felújítására. A járművek – mintegy 300 kocsi – felújítási munkálatai a BKV műhelyében, magyar kivitelezővel, az önkormányzat saját cégének kivitelezésben megvalósíthatók lennének, így nem kellene közbeszerzést kiírni.

A kocsibelsők teljes körű felújítása mintegy 15 milliárd forintba, a hajtáskorszerűsítés ugyanennyibe, míg az infrastruktúra, a pálya és a biztonsági berendezések felújítása újabb 30 milliárd forintba kerülne. A projekt tehát összesen 60 milliárd forintot igényel.

Tarlós István a Magyar Liberális Párt hozzá érkezett levelére reagálva egyebek mellett elmondta, 1990 és 2010 között 1274 P+R őrzött parkolóhelyet létesítettek. 2011 és 2015 között további 1200-at hoztak létre, és a jövő év végéig további 2067 épül meg. Tehát 2016 végére háromszor annyit létesítenek, mint amit 2010-ig húsz év alatt kialakítottak – mutatott rá a főpolgármester.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.