A döcögős gyorsvillamos

iho/vasút   ·   2011.09.21. 20:15
cimkep00

Huszonhét éve lett Budapesten ismét 1-es számjelzésű villamos. Azelőtt is létezett ez a szám, de akkor a Váci úton közlekedő 3-as betétjárata volt. Az Árpád híd felújításával és a metróépítéssel összefüggésben az Óbudáról a Nyugatiba közlekedő 33-as villamos vonalát a Váci úttól továbbvezették a Lehel utcáig, és az új vonalnak az 1-es számot adták. A Bécsi út és a Lehel utca között 1984-ben indult meg a forgalom. Három év múlva hosszabbodott a vonal a Kacsóh Pongrác útig, majd 1990-től már a Thököly útig járt az 1-es.

A következő lépésre ismét három évet kellett várni: 1993-tól már a Kerepesi út a végállomás, így mindhárom metróvonallal (még ha az egyikkel csak hosszas gyaloglás után is) kapcsolat létesült. Az Árpád hidat és egy rövid szakaszt kivéve az óbudai végállomás környékén, a teljes vonal nagypaneles, tömbsínes felépítménnyel készült el. 1995-ben már a Salgótarjáni utcáig közlekedett az 1-es, és egy ideig így is maradt. Az új szakasz a Szörény utca és a végállomás között immár zúzottkő ágyazatú Vignol-sínes felépítménnyel készült el.

Nem sokkal a megnyitás után készülhetett a kép, még kétkocsis szerelvény járt a vonalon a Lehel utcáig<br><br />A képre kattintva megtekintheti fotógalériánkat<br>(Forrás: VEKE)

Az egykori 23-as villamos a Vajda Péter utcából a Könyves Kálmán körútra kanyarodva nagyjából a mai Mester utca környékéig haladt, majd egy összetett hurokvágány-rendszeren keresztül érte el végállomását a Közvágóhídnál. Ez a Lágymányosi híd építése miatt megszűnt, a környék teljesen átépült. A Könyves Kálmán körút az Üllői út és a Mester utca között 1994-ben teljesen átépült, mégpedig zúzottköves Vignol-sínes felépítménnyel. A Vajda Péter utca és az Üllői út között maradt a szélső fekvésű nagypaneles pálya. az 1-es és a 23-as „összekötése” csak 2000-ben készült el, de ennek sajnos az utóbbi viszonylat látta kárát, az ugyanis megszűnt. A Hungária körút 80-as és 120-as vasútvonalak alatti átvezetését 2000-ben kiszélesítették a közút átépítése mellett, és a villamos számára is épült egy nagy belmagasságú aluljáró. A pálya itt ragasztott magánaljas, Vignol-rendszerű. A Kőbányai út és a Vajda Péter utca között ismét zúzottköves pályán közlekedik a villamos, majd a egykori 23-as helyén az Üllői útig RAFS pálya épült, egyedüliként az 1-es villamos vonalán.

Sokak számára ismert tény, hogy a budapesti villamospályák állapota bizony nem túl fényes. Ugyan sok szakasz újult meg az utóbbi két évtizedben, de ezek közül teljesen kimaradt az 1-es. Igaz, 1991-ben már szükség volt felújításra az Árpád hídon átvezető pálya rossz állapota miatt, ugyanis már csak lépésben haladhattak át a villamosok. Emellett azonban csak 2002-ben kapott a vonal egyik szakasza komolyabb felújítást, amikor a Kacsóh Pongrác úti felüljáró rendbehozásával a pályát is átépítették. Ezeken kívül azonban semmilyen felújítási munkát nem végeztek a vonalon, így nem csoda, hogy egyre inkább elkezdtek szaporodni a pályaállapot miatti sebességkorlátozások.

Egy 2006. augusztusi lassújelkimutatás szerint (most csak a pályaállapot miatti sebességkorlátozásokat számba véve) a Bécsi útról indulva a Körte utcai útátjárójában 10, az Árpád híd pesti le- illetve felhajtóján 40, a Papp Károly utca és a Teve utca között 20, a Csata utca és a Papp Károly utca között ismét 40, az Ajtósi Dürer sor kereszteződésében pedig 30 kilométer per órás sebességgel lehetett haladni. Ezen kívül a Salgótarjáni utca és a Kőbányai út közti aluljáró előtti ívekben volt elrendelve 30-as sebességkorlátozás, miután az elmozdult sínrögzítések miatt kis híján tragikus baleset történt. Mivel a jármű vezetője betartotta a pályahiba miatti 5-ös lassújelet, így nem történt komolyabb baleset, a javítások után lett 30 az engedélyezett sebesség.

A mai állapotok szerint – természetesen szintén csak a pályaállapotok miatti sebességkorlátozásokat figyelembe véve – a Bécsi útról indulva mindjárt a Körte utcánál találkozni az első lassújellel, ami 35-ös tempót engedélyez – itt némi javulás tapasztalható az öt évvel ezelőtti 10-hez képest. Ez egészen a Váradi utcáig tart, ahonnan a Szőlő utcáig 40-nel is lehet menni, majd a Flórián téri megálló elejéig legfeljebb 25-tel. A megállóban ismét fel lehetne gyorsulni 40-ig, ha nem kellene megállni. Az Árpád híd felé elindulva ismét csak 25-ös tempóig gyorsulhat a villamos, majd a felhajtó közepétől már 30-ig. Ez a híd és a lehajtó szinte teljes hosszában érvényes, bár a Népfürdő utcai, illetve az Árpád híd M megállóban nincs érvényben sebességkorlátozás.

A Váci út felüljárója alatt elhaladva ismét lassújel következik, amely legfeljebb harminc kilométer per órában határozza meg a sebességet a Teve utcáig, majd a Honvéd kórház megállója előtt lehet némi lendületet venni, hogy a hosszú peron mellett végig 40-es tempóban haladhasson el a villamos. Innen elindulva a Kassák Lajos utcától egészen a Lehel utcáig ismét csak 30-cal szabad haladni. A megállóból kihaladva egészen a Kacsóh Pongrác úti felüljáró végéig nincs sebességkorlátozás a pálya állapota miatt, onnantól a megálló végéig egy kicsit vissza kell venni az addigi „száguldást”, és legfeljebb 40-nel menni. Innen az Erzsébet Királyné útjáig ismét csak 30 az engedélyezett sebesség, majd az Ajtósi Dürer sor felé haladva tovább csökken 20-ra. A megállóból a Thököly út felé haladva már 40-re is felgyorsulhat a villamos, amely egészen az Egressy útig érvényes. Innentől sebességkorlátozás nélkül járható a pálya egészen a Rákóczi híd pesti hídfőjében található végállomásig, kivéve a Salgótarjáni utca és a Kőbányai út közötti aluljáróba levezető íveket.

A Bécsi út felé haladva csak kismértékben tapasztalható különbség a pálya állapotában, illetve az emiatt kitűzött sebességkorlátozásokban. A Zugló vasútállomás megállóhely előtti vágánytengely-elhúzásban 30-as tempót engedélyez a kitűzött lassújel, majd az Ajtósi Dürer sor felé egy rövid 20-as kényszeríti lassabb haladásra a járművet. Az Ajtósi Dürer sor és a Kacsóh Pongrác úti megálló között ami Dél felé 20, az a Bécsi út felé 30, illetve fordítva, azaz a Kacsóh Pongrác útig csak 20-as tempóval közlekedhet a villamos. Szintén különbség, hogy a Lehel utcától indulva a Honvéd kórházig majdnem teljes hosszban korlátozás nélkül lehet haladni, de a megálló előtti kereszteződéstől nem messze 30-ra kell lassítani, amely sebességet egészen a megálló teljes hosszában nem szabad átlépni. A Váci út felüljárója alatt egy pályahibának köszönhetően csak 20-szal szabad átmenni, de utána lehet némi lendületet venni az Árpád híd felé, hogy azon végig 30-as tempóban döcögjön át a villamos. A Szentlélek tér előtt azonban már lassítani kell 25-re. A Flórián tér és az óbudai végállomás között két helyen is 15-re kell lassítani: a Szőlő utca kereszteződésében, illetve a rendelőintézet melletti megálló teljes hosszában. Ebből is látható, hogy nem túl fényes az 1-es villamos pályájának állapota.

A probléma a BKV előtt is ismert, de immár évek óta húzódik a villamosvonal felújítására és meghosszabbítására kiírt EU-s projekt, amelyet többek között a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) is szorgalmazott. Így a folyamatosan közelgő, de eddig még el nem kezdődő projektre hivatkozva nem történt semmi komolyabb beavatkozás, csak a pálya folyamatos romlása. 2007-tól történtek csak kisebb, inkább tűzoltásjellegű beavatkozások a durvább, 10-es és 15-ös lassújelek megelőzése, illetve megszüntetése érdekében. Ennek során a Lehel utca és a Váci út között, illetve az Ajtósi Dürer sornál voltak hosszabb-rövidebb szakaszon panel- és síncserék. 2008-ban a Gyáli útnál levő útátjárót újították fel, amelyet a nagy közúti forgalom tett tönkre. 2010-ben az Árpád hídon végeztek síncserét, hogy ne kelljen 10, illetve 15 kilométeres sebességkorlátozást bevezetni az akkor érvényben levő 20 helyett, így a munkák után legalább 30-cal lehetett a hídon átmenni. Idén tavasszal voltak még esti és éjszakai vágányzárak, amelyek során a Bécsi út és a Kerepesi út között vették elejét a nagyobb sebességkorlátozások kitűzésének.

Mivel ezek a már most is elég siralmas állapotok az entrópia törvényszerűségeinek ismeretében várhatóan nem fognak javulni, így nem marad más, mint várni türelemmel a felújításra.

Kapcsolódó hírek