A járműjavító megtelt!

Mózes Krisztián   ·   2015.06.03. 13:45
sd-IMG_0736__150508

Az első öt példány már több, mint két hónapja rója fáradhatatlanul Gömör és Abaúj lankáit, ám az összesen ötvenöt vagon fennmaradó kontingenseinek magyarítása még javában zajlik. Negyvenkilenc személykocsi mellett hat vezérlőkocsi is érkezett, amelyek Hegyeshalomnál léptek be és Szolnokon kapják meg a magyar vasutak szabványai szerinti kellékeket.

Ottjártunkkor már csak kevés – többek közt az ütközők, a vonókészülék és a szuflégumi visszahelyezése – hiányzott, hogy a következő kilencdarabos kocsiadag elhagyja a műhelyt, és megkapja az egyszerűsített fővizsgáját. MÁV-kékre cserélik a CityShuttle-gúnyát, átalakítják az energiaellátó rendszert és a fűtést az osztrák 1000 Voltról a magyar 1500 Voltra, újrakárpitozzák az azt igénylő üléseket, újraüvegezik az ablakokat, kihelyezik a magyar feliratokat és természetesen elvégzik a hatósági vizsgát. A teljes procedúra 1-2 hónapot vesz igénybe. Meg kell jegyezni, hogy a kocsik használtak, de nem levedlettek. Az utazóközönség valószínűleg azzal is elégedett lenne, ha beérkezésükkori állapotukban állnának forgalomba, hiszen felújított, kívül-belül rendben tartott járművekről van szó, amelyek ráadásul fél évvel ezelőtt még Ausztriában részt vettek a menetrend szerinti közlekedésben – könnyen lehet, hogy épp a nyugat-magyarországi vaspályákat is koptatva.

Beérkezésközeli állapotban várják a kocsik a fényezőműhelyben a festés megkezdését<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Vörös Attila)

A kocsik jellegzetessége, hogy az ajtók nem a vagonok legvégén, hanem annál jó két méterrel visszább vannak – így a laikusok számára is könnyen, távolról is felismerhetőek lesznek –, a kocsivégekben viszont mindenütt kerékpár-, és – Magyarországon vélhetően ritkábban kihasznált – síléctárolók vannak (kíváncsian várjuk a menetrendben sílécpiktogramok megjelenését).

Jogosan merülhet fel a kérdés a halberstadti vezérlők felemás magyarországi karrierje okán, hogy mi lesz a Schlieren-vezérlők sorsa, fognak-e menetrend szerinti üzemben toltvonatként közlekedni. Természetesen erről biztos hírek nincsenek, ez a MÁV-Startnál is kérdés, az viszont nem feltétlenül jó ómen, hogy egyelőre csak a Taurus és a Traxx mozdonyokkal távvezérelhetőek.

A járműjavítóban az osztrák kocsik mellett vizsgákra bejárnak az itt kifejlesztett és folyamatosan tesztelt IC+-kocsik, különböző szintű tervezett és akut javításokon, karbantartásokon, forgóvázcserén, fényezésen vannak itt személyvagonok, mozdonyok, motorvonatok. Május eleji látogatásunkkor körülbelül 200 jármű volt az üzem területén, ennek hozzávetőleg egyharmada mozdony, a többi személykocsi, egy hónap alatt 30 és 60 közötti járművel tudnak elkészülni – ez nyilvánvalóan erősen függ a beavatkozások mértékétől.

Krétajelek mutatják a honosítást végző szakembereknek, hogy mely ülőhelyeket, karfákat kell új felülettel ellátni

Schlierenológia

A klasszikus Schlieren-kocsik svájci licenc alapján készültek a Magyarországon sem ismeretlen ausztriai SGP és Jenbacher gyárakban 1965 és 1981 között az osztrák vasutaknak (ÖBB). Az SGP (Simmering-Graz-Pauker) a budapesti fogaskerekű vasút ma közlekedő kocsijait gyártotta, a Jenbacher pedig a GYSEV motorkocsijáról és a 203-as, a sejthető eredetű „Jennifer” becenévre hallgató Púpos erőforrásáról lehet ismerős a magyar vasútbarátoknak.

Ezt követően az 1980 és 1989 között épültek a típus továbbfejlesztésével a „lange” azaz hosszú Schlierenek, amelyeket a 90-es években CityShuttle-arculat szerint építettek át. A régebbi, 270 centivel rövidebb sorozatból az évek során nyolcszáz készült, az újak közül pedig 718, így kijelenthető, hogy az osztrák vasút meghatározó, emblematikus járműveiről van szó.

A név az egyik licencadó gyár, a Schweizerischer Wagons- und Aufzügefabrik Schlieren (SWS – Schliereni Svájci Vagon- és Felvonógyár) nevéből származik, Schlieren egy Zürich melletti 17 ezres kisváros, fő nevezetessége gázüzem múzeuma.

Schlieren-kronológia az ihón

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek