A kánikulai lapszám

iho   ·   2013.07.31. 11:30
00


Nosztalgikus hangokat pendít meg a nagyvasúti rovat. Két emblematikus dízel visszatérésének lehetnek tanúi a Balatonhoz utazók: a győri fürdőst (igaz, csak Fehérvárig) Púpos húzza, hétvégén pedig ismét az EMD-muzsika visszhangzik az északi parton. A Józsefvárosi pályaudvarról az IHO felületén többször is szó esett, a róla szóló cikk egy, az elveszőben levő vasúti építményeket bemutató sorozat első epizódja.



A huszadik század nemcsak a határokat rendezte át gyökeresen Európában (ez a folyamat egész a közelmúltig, a délszláv polgárháborúk lezárásáig tartott), hanem a századfordulós hatalmak az akkori országhoz tökéletesen igazodó vasúti hálózatait is. Hallott már valaki a Gömör-áttörésről? Szlovákia torzóban maradt, kelet-nyugat irányú vasúti fővonalát mutatjuk be, csodálatos tájképek segítségével.



Habár a válság erősen rányomta bélyegét az erdei vasutakra (miért pont azokra nem?), mégis örömteli hírrel indul kisvasúti rovatunk. Állami szinten is komolyan veszik végre az erdei vasutak meglétét, forgalmának növekedését, a Magyar Turizmus Zrt. bábáskodásával izgalmas programokat szerveznek a vonatozáson túl is, és megindult a pálya, valamint a járműállomány felújítása is több vonalon.



„Itt van egy híd a folyón, hosszában!” – szólt a nyolcvanas évek elejének emblematikus zenekara, az URH egyik dalszövege. Az akkor szürreálisnak,meghökkentőnek szánt dalt hallgatva sokaknak nem jutott eszébe, hogy a Duna pesti partján a villamos szabályos hídszerkezeten fut, dicsérve ezzel a bő száz évvel ezelőtti mérnökök találékonyságát. A vonal egyébként a National Geographic szavazásán is bekerült a TOP 10-be, a világ hetedik legszebb villamosvonalaként.



A modellrovat izgalmas diorámát mutat be. Horvátországban még a MÁV építette a Zágráb–Fiume vonalat, a tengeri kapcsolat megvalósítása céljából, majd ez, a svájciakkal vetekedő hegyipálya a jugoszláv, később a horvát vasút ékességévé vált. Egy trieszti modellező 1:87 léptékben, időt, pénzt, fáradságot nem kímélve egy 100x30 centiméteres diorámát épített a vonal legjellemzőbb részleteiből.



Kapcsolódó hírek