A korridor újabb eleme
A munkák jelenleg is folynak, mind a magyar, mind pedig a román szakaszon – Csárdaszállás állomás korszerűsítése miatt van érvényben vágányzáras menetrend napjainkban, a határ túloldalán Kürtös és Máriaradna között dolgoznak, Arad állomásán a húszból mindössze három vágány járható.
A román közlekedési és infrastruktúráért felelős miniszter, Anca Boagiu, és a CFR Európai Projektek Igazgatóságának helyettes ügyvezető igazgatója, Mihai Corduneanu még novemberben tárgyalt a IV. korridor további, 211 kilométeres szakaszáról: Campina–Bukarest (92 kilométer), Bukarest–Fundulea (35 kilométer) és a Bucureşti Nord–Bucureşti Băneasa és Feteşti–Constanţa (84 kilométer). Jelenleg két, összesen 152 kilométernyi vasútvonal korszerűsítése folyik: Predeal–Câmpina (48 kilométer) and Fundulea–Feteşti (104 kilométer).
A magyar határtól kiinduló, Kürtös–Piski (Simeria) szakasz felújításának végeztével a teljes szakaszra ERTMS/ETCS jelzőberendezést telepítenek, az első szakaszra (országhatár–Kürtös–Piski) már kiírták a pályázatot. Ezután a 68 kilométeres Piski–Koslárd (Coşlariu), majd a 99 kilométeres Koslár–Segesvár (Sighişoara) szakasz lesz soron. A projekt foglalkozik a dunai kikötők (Feteşti, Cernavodă) korszerűsítésével is, ezen projekt a becslések szerint 1,9 milliárd euróba kerülhet majd.
A Piski–Segesvár szakasz ERMTS-fejlesztésére kiírt pályázat eredményét 2013. január 30-án hirdették ki. A nyertes Alstom–Alcatel Lucent–PAS 97 konzorcium 113,5 millió eurós ajánlatával lett győztes, a munkákat a szerződés aláírásától számított 40 hónapon belül kell elvégezni. A projekt költségvetését 85 százalékban uniós, 15 százalékban állami pénzből finanszírozzák. A konzorcium egyik résztvevője, az Alstom új járműveket is szállítana: a Coradia Polyvalent alapokon készülő motorvonatok regionális forgalomban közlekednek majd.
A Railway Insider értesülései szerint a tenderre még ketten nyújtottak be érvényes pályázatot: a Bombardier Transportation, a Huawei, a Remarul 16 Februarie és a Spiact Craiova alkotta konzorcium 117,6 millió eurós, és a Thales Romania 120 millió eurós ajánlata maradt alul.
A IV. korridor déli ágának korszerűsítésére (1. szakasz: Arad–Temesvár–Karánsebes, 155 kilométer; 2. szakasz: Craiova–Strehaia–Drobeta Turnu Severin–Karánsebes, 226 kilométer és a 3. szakasz: Craiova–Calafat, 107 kilométer) a 2014-ben kezdődő uniós pénzügyi ciklusban kívánják benyújtani a pályázatot. Anca Boagiu hangsúlyozta, hogy további erőfeszítésekre van szükség, hogy a vasutat igazán versenyképessé tehessék. A román közlekedési és infrastruktúráért felelős miniszter elmondta, hogy a CFR SA költségeit az elmúlt évben negyvenhét százalékkal sikerült kurtítani, miközben a teherszállítás hatvanöt, a személyszállítás negyven százalékkal csökkent.
2007, Románia EU-csatlakozása óta a vasutak forgalma 36 százalékkal csökkent, ellentétben a hatszázalékos átlagos uniós növekedéssel, míg az infrastruktúra állapota folyamatosan romlott. Az intermodalitás fejlesztésére 2,3 milliárd eurót különítettek el a kohéziós alapokból, ezt az összeget a belvízi hajózásra, a vasúti közlekedésre, és a tenger-vasút kapcsolatok javítására kívánják költeni.