A légihíd szülötte volt: Tegel búcsúja

iho/repülés   ·   2020.11.08. 09:00
last

Zárás, Berlin Brandenburg nyitánya után. Air France járat volt az első és utolsó. Német gép és német személyzet csak az egyesülés után szálhatott le, mégis itt őriznek egy 707-est Lufthansa-festéssel…
Új információ: lehet, hogy szétbontják a gépet.

A BER nyitányával párhuzamosan, ahogy ezt korábban jeleztük, szombaton elbúcsúztak a légitársaságok egy másik berlini repülőtértől. A német főváros légiközlekedését mostantól szinte kizárólag az új légikikötő szolgálja majd, beleértve a terminállá lefokozott Schönefeldet.

(fotók: berlin-airport.de)

Igazából Tegel repülőtér Berlin Brandenburgnak köszönheti, hogy csak most zárták be: amíg tartott a kilenc évre elhúzódó beruházás, addig az északnyugati légikikötőnek is működnie kellett, hiába minősítették elavultnak, túlzsúfoltnak. Még a koronavírus járvány sem érte el, hogy már tavasszal bezárják. Mint a búcsúztatásokból is érzékelhető, a berliniek maguk kifejezetten szerették ezt a légikikötőt, különös tekintettel a remek kilátóteraszra, amit októberben a zárásig nyitottak meg újra, az időbeosztással foglalható jegyeket pillanatok alatt elkapkodták.

Történelmi pillanatokhoz köthető Tegel megszületése. 1948-ban, amikor a szovjetek blokád alá vették Berlin nyugati szövetségesek által megszállt övezeteit, és Nyugat-Berlin lakosait csak a levegőből lehetett ellátni élelemmel, tüzelőanyaggal és minden mással, az amerikai-angol-francia szállítóerők legnagyobb gondja nem az volt, hány gépet és személyzetet tudnak beállítani, hanem hogy hol tudnak leszállni a város nyugati részén a gépek.

Tempelhof és Gatow után brit Sunderland hidroplánok egy berlini tó vizén is landoltak teherrakománnyal, de mindez nem volt elég: a brit és az amerikai után a francia övezetben is kellett leszállóhely. Az egykori lebombázott Luftwaffe-kiképzőbázis helyén kilencven nap alatt nemcsak a légihíd, de az egész akkori Európa leghosszabb pályáját építették ki, 2500 méterrel, elsőre minimális kiszolgáló létesítményekkel.

(forrás: Google Earth)

A legendával ellentétben nem francia, hanem amerikai gép landolt itt először, egy C-54-es, majd a blokád feloldása és a sikeres légihíd leállása után a franciák légibázist alakítottak ki Tegelen. Az ötvenes évek végére azonban új nehézségei támadtak Nyugat-Berlinnek: Tempelhof házak közé szorított rövid pályája nem volt igazán kockázatmentes leszállóhely az új, főképp a sugárhajtású gépeknek, ehhez képest az első – valóban Air France – járatot a kereskedelmi reptérré alakult Tegelen egy légcsavaros Super Constellation teljesítette. A francia gépek is jelentős részben nyugat-német városokból repültek ide, mert nyugatnémet gépek és pilóták nem teljesíthettek járatot Berlinbe. Innentől kezdve Tegel vált az angol-amerikai-francia zónák legfontosabb repülőterévé, ide költözött át a Pan Am és a British Airways meg a többi társaság. A reptér pedig felvette a repülés német úttörője, Otto Lilienthal nevét.

A hetvenes években a meghosszabbított pályát már szélestörzsű gépek is használhatták. A terminálépületek közül a hatszögű A vált ikonikussá. A berlini fal ledöntése után a Lufthansa is járhatott ide, 2019-re már több mint 24 millióra nőtt az utasszám. Ugyanakkor ez lett az egyesülést követően a Berlinbe költöző német kormány VIP-gépeinek egyik bázisa is, jelentős lett a business-forgalom, a hírességek és politikusok is ezt a légikikötőt használták legszívesebben, hiszen elég közel esik a városközponthoz.

A szombati járatokat – a legutolsó természetesen az Air France volt – mind megtisztelték vízsugaraikkal a repülőtér tűzoltói. A légitársaságokon kívül a kormány VIP-járatai is átkerülnek Berlin Brandenburgra, megmarad a kormányzati helikopteres üzem a reptér északi részén. A mostani búcsú és a korábban jelzett 180 napos határidő közti ellentmondás abból adódik, hogy a közforgalmi gépek kivonulásától fél év kell, hogy a szabályok szerint még elteljen a teljes bezárásig.

Hírek szerint a reptér területén új városrész és ipari-kutatási központ születik Urban Tech Republic néven, illetve iparvállalatok is megtelepedhetnek itt, a lehetséges munkahelyek száma 18 ezer. Két terminál-épületben pedig egy berlini egyetem alakít ki technológiai-fejlesztési centrumot 2500 diáknak.

Nincs hír arról, mi lesz a 08-as küszöb környékén parkoltatott Boeing 707-es sorsa: a gép eredetileg az El Al utasszállítója volt, majd 1986-ban Lufthansa-színekre festették és éjszakai repülte át amerikai személyzet Tegelre, leragasztott jelzésekkel. Reggel szedték le a fehér takarásokat, előkerült a Lufthansa-festés: a gépet a légitársaság adományozta kiállítási tárgyként a nyugat-berlinieknek, a város alapításának 750. évfordulójára.

Új információ:

Vasárnap délelőtt szerkesztőségünk kérdésére a Berlin Brandenburg Airport közölte, a Boeing 707-es nem hozzá tartozik, hanem a Deutsches Technikmuseum tulajdona, tehát a múzeum dönt a sorsáról. A reptéreik szerint sajnos valószínű, hogy az egyelőre továbbra is ott parkoló gép sorsa a szétbontás lesz.

 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek